سویدن برای بازاریابی جنگنده‌هایش می‌خواست افغانستان را بمباران کند

© AP Photo / Sandor Ujvari/MTIسویدن برای بازاریابی جنگنده‌هایش می‌خواست افغانستان را بمباران کند
سویدن برای بازاریابی جنگنده‌هایش می‌خواست افغانستان را بمباران کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.08.2021
عضو شوید
در یکی از اسناد سایت افشاگر ویکی‌لیکس آمده است، سویدن قصد داشتند برای افزایش بازار پسندی جنگنده‌های خود، در افغانستان عملیات هوایی انجام دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، این گزارش ازسوی سایت افشاگر ویکی‌لیکس به نسر رسیده است.
، در این سند متعلق به ماه جنوری سال 2008، مکاتباتی از «رابرت سیلورمن» کاردار امریکا در سویدن با وزارت دفاع امریکا منتشر شده که در آن بر لزوم افزایش عملیات‌ها، منابع و نیروی انسانی سویدن در افغانستان تأکید شده است که «احتمالاً شامل بالگردهای میدیواک، جنگنده‌های جی‌اِی‌اِس گریپن و تیم‌های ارتباطی و آموزشی هستند.


در بخش دیگری از این سند به نقل از وزارت دفاع امریکا آمده است: «سویدنی‌ها به‌طور علنی ارسال هواپیماهای جنگنده جی‌اِی‌اِس گریپن به افغانستان را پیشنهاد کرده‌اند. ارتش سویدن برای به کار بردن آن‌ها لابی کرده و می‌گوید تجربه رزمی برای نیروی هوایی مفید است و بازار پسندی گریپن را بالا می‌برد».
سه ماه پس از این تاریخ، یک رادیو محلی سوئد اعلام کرد این کشور قصد دارد چند فروند جنگنده گریپن به افغانستان بفرستد.
پس از اعلام سال گذشته امریکا برای خروج از افغانستان، سویدنی‌ها آخرین گروه نظامیان خود را در تاریخ بیست و پنجم ماه می سال جاری میلادی، از این کشور خارج کردند.
«جولیان آسانژ» بنیان‌گذار ویکی‌لیکس از دو سال قبل در انگلیس تحت بازداشت قرار داشته و امریکا به‌دنبال استرداد و محاکمه وی هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала