رسانه: اشرف غنی وسط "چاشت" بدون آنکه معاونانش را خبر کند فرار کرد

© https://twitter.comرسانه ها: اشرف غنی راهی آمریکا می شود
رسانه ها: اشرف غنی راهی آمریکا می شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2021
عضو شوید
یک رسانه‌ی آمریکایی در گزارشی می‌نویسد: اشرف غنی بدون آنکه معاونان و متحدانش را خبر کند همزمان با سقوط کابل و ترس از ورود طالبان به کاخ ریاست جمهوری و کشته شدن توسط آنها، فرار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه واشنگتن پست ناآرامی‌ها در دولت افغانستان در حالی به وجود آمد که طالبان 15 آگست وارد حومه کابل شد و این چیزی بود که مقام‌های ارشد در پایتخت افغانستان و واشنگتن چند هفته قبلش می‌دانستند که طالبان احتمالا تلاش کند تا کابل را متصرف شود.

اما در پی سقوط جلال آباد در 14 آگست به دست طالبان، این شبه‌نظامیان خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، کابل را تصرف کردند.

 

مقام‌ها به واشنگتن پست گفتند، معاونان غنی برای صرف "غذای چاشت" رفته بودند که یکی از معاون‌های ارشد رئیس جمهور افغانستان به اشتباه برایش خبر آورد که طالبان وارد کاخ ریاست جمهوری شده و به دنبالش هستند.

یکی از مشاورهای ارشد غنی به واشنگتن پست گفت: به رئیس جمهوری افغانستان گفته شد که یا گارد ریاست جمهوری هستند یا طالبان اما اگر بماند، او را خواهند کشت.

گزارش شده که غنی پرسید می‌تواند به خانه‌اش برود تا وسایلش را جمع کند اما به او گفتند که وقت ندارد و او به همراه همسر و معاون‌های ارشدش سوار بر هلیکوپتر به ازبکستان رفت و بعد از آنجا به امارات.

وقتی مقام‌ها از غذا خوردن برگشتند، متوجه شدند که دفتر غنی خالی است و او رفته است.

حقیقت این بود که طالبان هرگز در آن زمان وارد کاخ ریاست جمهوری نشده بود و بر اساس توافقی قرار شد حین گفتگو درباره تشکیل دولتی موقت در حومه کابل بماند.

همچنین گزارش شد غنی از تکرار سرنوشت آخرین رئیس جمهوری افغانستان پس از به دست گرفتن کنترل این کشور به دست طالبان که به دست شبه‌نظامیان اعدام شد،‌ هراس داشت.

غنی نه متحدان آمریکایی و نه مقام‌های ارشد دولتش را از خروج ناگهانی‌اش با خبر نکرد و این باعث شد تا دولت، فروپاشد.

تنها شب قبل از فرار، غنی در یک سخنرانی تلویزیونی به افغان‌ها گفته بود که هدف اصلی‌اش اجتناب از بی‌ثباتی، خشونت و بی‌خانمانی بیشتر افغان‌هاست و برای همین از ارتش افغانستان می‌خواهد تا دوباره متحد شود.

غنی در پستی در فیسبوک همچنین از تصمیمش برای فرار از افغانستان دفاع کرد و گفت، برای اجتناب از خونریزی‌های بیشتر کشور را ترک و ادعاهای مطرح شده درباره انتقال پول نقد را به خارج از افغانستان رد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала