چین: امریکا در فراهم آوری کمک‌ها به افغانستان با جامعه جهانی همکاری کند

© AP Photo / Turkish Foreign Ministry چین: امریکا در فراهم آوری کمک‌ها به افغانستان با جامعه جهانی همکاری کند
 چین: امریکا در فراهم آوری کمک‌ها به افغانستان با جامعه جهانی همکاری کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه چین می گوید که امریکا باید در فراهم کردن کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه به افغانستان با جامعه جهانی همکاری کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، با همتای امریکایی خود آنتونی بلینکن در مورد وضعیت جاری افغانستان تلفنی صحبت کرده است.

وانگ یی در رابطه به تحولات اخیر گفته است که اکنون ایالات متحده با جامعه بین‌المللی در فراهم کردن کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه به افغانستان همکاری کند.

در این تماس تلفنی که روز یک‌شنبه، هفتم سنبله، برقرار شده بود وزیر امور خارجه چین گفته است که افغانستان دست‌خوش تغییرات اساسی شده و اکنون نیاز است تا همه طرف‌ها با طالبان تماس گیرند و آن‌ها را هدایت کنند.

وزیر خارجه چین: بیرون شدن شتابزده نیروهای امریکایی از افغانستان به تروریست ها اجازه انتقام داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.08.2021
وزیر خارجه چین: بیرون شدن شتابزده نیروهای امریکایی از افغانستان به تروریست ها اجازه انتقام داد

وانگ یی از همتای امریکایی خود خواسته است که ایالات متحده باید با جامعه جهانی در زمینه فراهم کردن کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه به افغانستان همکاری کند. به همین ترتیب او افزوده است که امریکا باید به ساختار سیاسی جدید افغانستان کمک کند تا عملکرد عادی نهادهای دولتی و ثبات اجتماعی و اقتصادی حفظ شود.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرده است که واقعیت‌ها بار دیگر ثابت کرده است جنگ افغانستان که به هدفش از بین بردن نیروهای تروریستی بود، نرسیده است. او با ابراز نگرانی گفته است که با خروج شتاب‌زده نیروهای امریکایی و ناتو احتمال دارد که گروه‌های تروریستی در افغانستان دوباره احیا شوند.

 وانگ یی امریکا را مسوول وضعیت آشفته افغانستان خوانده و گفته است هر اقدامی که شورای امنیت ملل متحد انجام می‌دهد، باید به‌ جای تشدید تنش‌ها، به کاهش خشونت‌ها کمک کند. از این رو او از امریکا نیز خواست که با توجه به حاکمیت و استقلال افغانستان، اقدامات مشخصی را برای کمک به این کشور در امر مبارزه با تروریسم و خشونت انجام دهد.

شایان ذکر است که طالبان در بیست‌وچهارم اسد کنترل کابل را به دست گرفتند. هم‌زمان با ورود طالبان به کابل، اشرف غنی، رییس جمهور پیشین، از کشور خارج شد. این وضعیت مردم را در آشفته‌گی قرار داده است. تاکنون فعالیت‌های اقتصادی متوقف است و قیمت مواد خوراکه و مواد سوختی نیز افزایش یافته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала