پیش بینی جنگ جدید تروریستی برای افغانستان

© AFP 2023 / Thomas Watkinsحمله موشکی به پایگاه نیروی هوایی آمریکا در افغانستان
حمله موشکی به پایگاه نیروی هوایی آمریکا در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.09.2021
عضو شوید
یک کارشناس روسیه منابع معدنی افغانستان  را دلیل  برای بروز جنگ جدید دیگر در افغانستان دانست.

به گزارش اسپوتنیک، یوری ژدانوف، رئیس بخش روسی انجمن بین المللی پلیس روسیه، جنگ تروریستی جدیدی را به دلیل بی تمایلی آمریکا در دادن منابع معدنی استراتژیکی افغانستان به چین، برای آن کشور پیش بینی کرده است.

رحمت الله نبیل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.10.2020
نبیل: هدف آمریکا و دیگر بازیگران از صلح غارت معادن افغانستان است

به گفته ژدانوف، بنا به ارزیابی کارشناسان، افغانستان دارای معادن زیاد فلزات گرانبها، ذغال سنگ، معادن سنگ منگنز و لیتیوم است. به این دلیل به عقیده ژدانوف « آمریکایی ها صاف و ساده این منابع گرانبها را به دست چین، رقیب استراتژیکی خود نخواهند داد».

وی در ادامه افزود:« آمریکا مدتهاست که از امکانات و مکانیزم انتقال انواع مختلف «ارتش‌های اسلامی تروریستی» از یک کشور به کشور دیگر برخوردار است. احتمالا جنگ جدید تروریستی در افغانستان ممکن است در تصادم با منافع روسیه باشد».

اول ماه مه، آمریکا رسما خروج نیروهای خود از افغانستان را آغاز کرد.

با این حال یک کارشناسشرکت سرمایه گذاری آمریکایی Navigator Principal Investors  در اظهاراتی بیان داشت که  با وجود به قدرت رسیدن جنبش رادیکال طالبان (ممنوع در روسیه)، یک چشم انداز واقعی برای سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در افغانستان در آینده قابل پیش بینی است.

 به گفته این سرمایه گذار، امیدوار کننده ترین بازار برای سرمایه گذاری های آمریکایی در اقتصاد افغانستان، بخش معادن است. وی گفته است که "افغانستان چشم انداز بسیار وسوسه انگیزی برای شرکت های استخراج معادن ارائه می دهد".

او می گوید: شاید افغانستان آخرین بازاری باشد که در آن با موجودیت تمام عناصر جدول مندلیف   استخراج معادن و تولید صنعتی مواد در مقیاس وسیع انجام نمی شود.

این کارشناس افزود که در حال حاضر طالبان برای ماندن در قدرت نیازمند جذب فعال سرمایه گذاری در اقتصاد افغانستان می‌باشند.

 روز 15 ماه آگست (یکشنبه) رسانه ها و منابع گفتند که طالبان کنترل همه گذرگاه های مرزی را در دست دارند. در همان روز شبه‌نظامیان طالبان اطلاع دادند که وارد کابل شده و کنترل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفته‌اند.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت که «برای جلوگیری از کشتار وسیع» کشور را ترک کرده است. 16 ماه آگست (دوشنبه) محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала