بایدن: چین اکنون تلاش خواهد کرد با طالبان توافق کند

© REUTERS / Jonathan ErnstПрезидент США Джо Байден
Президент США Джо Байден - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2021
عضو شوید
رئیس جمهوری آمریکا گفت، اطمینان دارد که چین برای هماهنگی و توافق با طالبان بعد از روی کار آمدن این گروه در افغانستان در ۱۵ اوت تلاش خواهد کرد.

 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "رویترز" جو بایدن، رئیس جمهوری  ایالات متحده آمریکا  درباره اینکه آیا نگران است چین، طالبان را که بر اساس قوانین آمریکا تحت تحریم قرار دارند، تامین مالی کند، به خبرنگاران گفت: چین با طالبان مشکل جدی دارد. بنابراین آنها تلاش خواهند کرد تا به نوعی هماهنگی و توافق با طالبان دست یابند، من اطمینان دارم. همینطور پاکستان، روسیه و ایران. همه آنها تلاش دارند متوجه شوند که اکنون با طالبان چه کنند.

نخستین دیدار رسمی طالبان و نمایندگان چین در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.09.2021
نخستین دیدار رسمی طالبان و نمایندگان چین در کابل

او در واکنش به اعلام دولت جدید طالبان گفت: جالب است صبر کنیم، ببینیم چه می‌شود.

ایالات متحده و گروه هفت برای هماهنگی واکنش‌هایشان به طالبان توافق کرده‌اند و واشنگتن دسترسی طالبان به دارایی‌های افغانستان را مسدود کرده است تا اطمینان یابد آنها به وعده‌اشان برای رعایت حقوق زنان و قوانین بین‌المللی پایبند می‌مانند.

در پی اعلام تشکیل دولت طالبان و اعطای چندین پست عالی به شخصیت‌هایی که در نبرد 20 ساله علیه ائتلاف تحت رهبری آمریکا حضور فعال داشتند، واشنگتن "نگرانی" خود را در مورد دولت طالبان ابراز کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش نگران "وابستگی و سوابق" برخی از افرادی است که توسط طالبان برای تصدی پست‌های محوری در دولت این کشور تعیین شده‌اند.

اما کارشناسان می‌گویند که اگر چین، روسیه یا دیگر کشورها بخواهند طالبان را تامین مالی کنند، بیشتر این اهرم فشار اقتصادی از بین می‌رود.

گفتنی است وانگ یی، وزیر خارجه چین در تماس تلفنی اخیر به آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود گفت که جامعه بین‌المللی باید با طالبان تعامل کند و به "شکلی مثبت" آنها را مورد راهنمایی قرار دهد.

چین به طور رسمی طالبان را به عنوان حاکمان جدید افغانستان به رسمیت نپذیرفته است، اما وانگ یی در ماه جولای میزبان ملا برادر بود که حالا به عنوان "معاون نخست‌وزیر" منصوب شده و گفته است که جهان باید در دوره گذار این کشور آن را هدایت و حمایت کند، نه اینکه فشار بیشتری بر آن وارد آورد.

همچنین پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که روسیه هنوز هیچ تصمیمی درباره به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت رسمی افغانستان اتخاذ نکرده است. روز سه‌شنبه طالبان از یک دولت موقت که حسن آخوند در راس آن است و از سال 2001 تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، رونمایی کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала