مقام ارشد روسیه: تحمیل "آیدیال" آمریکایی در افغانستان شکست خورد

© Sputnik / Dmitry Astakhov /  مراجعه به بانک تصاویر Председатель правительства РФ Дмитрий Медведев
Председатель правительства РФ Дмитрий Медведев - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.09.2021
عضو شوید
معاون شورای امنیت روسیه می‌گوید آمریکا با خروج از افغانستان شکست راهبرد تحمیل حضور سیاسی-نظامی خود را پذیرفت. وی خروج شتابزده نیرو های ایالات متحده از افغانستان را سقوط آشکار "آیدیال آمریکایی" نامید.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه، و رئیس جمهور سابق این‌کشور معتقد است که ایالات متحدهريال چگونگی ایده های خود درباره نظم جهانی را به سایر کشورها تحمیل می کند.

در عین حال، به گفته مدودوف در بسیاری از کشورها "آیدیال" آمریکایی ریشه نمی گیرد واین تحمیل فقط منجر به تشدید بحران در خود ایالات می شود.

این سیاستمدار، به عنوان نمونه ، عملیات 20 ساله واشنگتن در افغانستان را یادآوری کرد.

نیکولای پاتروشف - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.07.2020
توصیه روسیه به خروج امریکا از افغانستان

مدودف خاطرنشان ساخت: «تلاش برای ایجاد یک دولت در یک کشور شرقی بر اساس یک مدل غربی منجر به فروپاشی شد. با وجود میلیاردها دالر مصرف، سطح زندگی مردم دراین کشور جنگ زده  عملاً تغییر نکرده»

. نایب رئیس شورای امنیت روسیه در ادامه  گفت،در حالی که  بیشتردر افغانستان مردم در فقر به زندگی خود ادامه می دهند ، فساد در دستگاه های دولتی مانند یک تومور سرطانی رشد کرد.

مدودف گفت که تلاش های آمریکا برای آموزش ارتش افغانستان نیز ناموفق بوده است. این سیاستمدار می گوید که بدون "شانه آمریکایی" ، حتی نظامیان آموزش دیده نمی توانند در برابر طالبان (اعضای جنبش رادیکال طالبان ، ممنوع در روسیه) مقاومت کنند.

به گفته این سیاستمدار، دولت آمریکا در تلاش برای حفظ آبروی خود و به‌طور کلی جایگاه ناتو، از پذیرش شکست خودداری و در عوض از فرمول «هیچ کس ما را اخراج نکرد، به خواست خودمان می‌رویم» استفاده کرد.

وی افزود: با وجود این، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد عقب‌نشینی نیروها نه‌تنها به پایان کارزار افغانستان منجر می‌شود، بلکه پایان یک دوره عملیات نظامی بزرگ برای تغییر شکل دیگر کشورهاست.

به‌گفته معاون شورای امنیت روسیه، این اظهارات در اصل به معنای اعتراف صریح واشنگتن به فروپاشی راهبرد حضور نظامی و سیاسی خود در نقاط مختلف است.

مدودف گفت: هرجا آمریکایی‌ها سعی کردند کشور جدیدی بسازند، همیشه با مشکلاتی مواجه شدند. حقایقی که اکنون ثابت شده مستلزم گام‌های سیاسی متوازن و مطالعه عمیق تحولات گذشته است.

لازم به توضیح است که آمریکا بیست سال پیش به بهانه حملات 11 سپتامبر به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در شهر نیویورک، همراه با متحدانش در ناتو، به افغانستان حمله نظامی کرد.

حضور نظامیان آمریکایی و ناتو سرانجام در 29 آگست 2021، بی آنکه هیچ دستاوردی داشته باشد به پایان رسید و کمی پیشتر از تکمیل شدن روند خروج آنها، افغانستان صحنه هرج و مرج و درگیری‌های نیروهای دولتی این کشور با گروه طالبان شد، که سرانجام این گروه با تسلط بر کابل، مدعی قبضه کامل قدرت شد و در پی آن «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق، از این کشور گریخت.

حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم توجیه می‌شد حال آنکه آنها در مقطع فعلی مدعی هستند که تروریسم در مقایسه با دو دهه پیش، به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала