در سازمان ملل یک نشست عالی بشردوستانه در مورد افغانستان برگزار می‌شود

© AFP 2023 / Johannes Eiseleدر سازمان ملل یک نشست عالی بشردوستانه در مورد افغانستان برگزار می‌شود
در سازمان ملل یک نشست عالی بشردوستانه در مورد افغانستان برگزار می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.09.2021
عضو شوید
سازمان ملل متحد می‌گوید که برای رسیدگی به نیازهای فزاینده در افغانستان فردا (دوشنبه، ۲۲ سنبله/ ۱۳ سپتامبر) یک نشست عالی بشردوستانه را برگزار می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز، سازمان ملل متحد روز گذشته (شنبه، ۲۰ سنبله) با نشر دعوت‌نامه‌ای گفته است که آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان از جامعه‌ی بین‌المللی خواسته تا با سازمان ملل متحد به‌صورت حضوری و مجازی در جینوای سویس برای اعلام «همبستگی با مردم افغانستان» یک جا شود.

در دعوت‌نامه آمده است که جامعه‌ی بین‌المللی در این نشست باید برای رسیدگی به نیازهای بشردوستانه‌ی مردم افغانستان حمایت قابل توجهی را تعهد کند.

سازمان ملل متحد گفته که با توجه به تحولات اخیر و خشک‌سالی در افغانستان، گرسنگی درحال افزایش و به‌دلیل محدودیت در عرضه‌ی پول نقد، اقتصاد هم رو به رکود است. براساس اعلام این سازمان، نگرانی‌ها در مورد حقوق زنان نیز در افغانستان در حال افزایش است.

دیپلمات‌های پرآوازه افغانستان به عنوانى سرمنشى ملل متحد نامه نوشتند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.09.2021
دیپلمات‌های پرآوازه افغانستان به عنوانى سرمنشى ملل متحد نامه نوشتند

در دعوت‌نامه‌ی سازمان ملل متحد تأکید شده است که افغان‌ها هم به‌گونه‌ی عاجل به غذا،‌ ادویه، خدمات صحی، آب سالم و محافظت نیاز دارند.

در همین حال، این سازمان گفته است که مؤسسات سازمان ملل متحد و شرکای غیردولتی درخواست تجدید نظر آنی برای دریاف ۶۰۶ میلیون دالر امریکایی را تا پایان سال جاری جهت فراهم‌ساختن کمک‌های حیاتی برای ۱۱ میلیون نفر راه‌اندازی کرده‌اند.

سازمان ملل متحد افزوده است که این مؤسسات وضعیت در افغانستان را تحت نظارت دارند و می‌توانند در این اوضاع به‌سرعت در حال تغییر، امدادرسانی کنند. در دعوت‌نامه‌ی این سازمان اما تأکید شده است که این نهادها و مؤسسات و کارمندان آن‌ها به تمویل سریع و دسترسی پایدار به داخل و اطراف افغانستان نیاز دارند.

همچنین در دعوت‌نامه تأکید شده است که تمامی این افراد و به‌ویژه زنان باید از مصونیت و آزادی گشت‌وگذارشان مطمئن شوند.

فعال مدنی در قندهار: طالبان دو برادر و شوهر خواهرم را با خود برده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.09.2021
فعال مدنی در قندهار: طالبان دو برادر و شوهر خواهرم را با خود برده‌اند

در تاریخ ۱۲ سنبله استفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفته بود که این نشست در سطح وزرا برگزار می‌شود. او افزوده بود که این نشست به هدف حمایت از افزایش سریع بودجه برای ادامه‌ی عملیات حیاتی بشردوستانه و مطرح‌کردن درخواست دسترسی بشردوستانه‌ی کامل و بدون مانع برای اطمینان حاصل‌کردن از اینکه شهروندان افغانستان به خدمات مهم و ضروری مورد نیازشان دسترسی خواهند داشت، برگزار می‌شود.

براساس اعلام سازمان ملل متحد، افغانستان هم‌اکنون با یک فاجعه‌ی انسانی روبه‌رو است.

این سازمان گفته است که نزدیک به نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. به‌گفته‌ی او، از هر سه شهروند افغانستان یکی از آنان نمی‌داند که وعده‌ی غذایی بعدی‌اش از کجا تأمین می‌شود.

سازمان ملل متحد همچنین تأکید کرده است که تقریبا نیمی از کودکان زیر پنج سال در ۱۲ ماه آینده دچار سوء تغذیه شدید خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала