امریکا: طالبان در ایجاد دولت فراگیر کوتاهی کرده‌اند

© REUTERS / Pool / Olivier Hosletامریکا: طالبان در ایجاد دولت فراگیر کوتاهی کرده‌اند
امریکا: طالبان در ایجاد دولت فراگیر کوتاهی کرده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2021
عضو شوید
 وزارت خارجه امریکا می‌گوید که حتا در بدبینانه‌ترین حالت، پیش‌بینی نشده بود که افغانستان با وجود سربازان آمریکایی، در 11 روز به دست طالبان بیفتد و ارتشی که 20 سال روی آن سرمایه‌گذاری شده بود، از هم بپاشد.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات آمریکایی معتقد اند که،  اداره بایدن مجبور بود که گزینه خروج را روی دست گیرد؛ زیرا در غیر آن آمریکا باید برای ادامه جنگ در افغانستان، نیروهای اضافی می‌فرستاد.

بلینکن: امریکا به فرار اشرف غنی از افغانستان کمک نکرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2021
بلینکن: امریکا به فرار اشرف غنی از افغانستان کمک نکرد

آنان تصریح می‌کنند که در میان کشورها، تنها چین و روسیه به عنوان رقبای استراتژیک و ایران و کوریای شمالی به عنوان دشمنان آمریکا خواستار ماندن نیروهای این کشور در افغانستان بودند. با این حال به باور آمریکا، طالبان نتوانسته‌اند حکومت فراگیر با معیارهای بین‌المللی تشکیل دهند و در کنار آن، برای کسب مشروعیت، به عملی کردن انتظارات و تعهدات در زمینه حقوق بشری نیاز دارند.

وزیر خارجه این کشور گفته است که آمریکا کمک‌هایش را به مردم افغانستان ادامه می‌دهد، اما این کمک‌ها هیچ‌گاهی از طریق دولت طالبان صورت نمی‌گیرد.

در همین حال برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان آمریکا دولت آن کشور را به دلیل چگونه‌گی خروج و جا گذاشتن ترجمان‌ها در افغانستان، به خیانت متهم می‌کنند و می‌گویند که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، «فاجعه بی‌رحمانه با ابعاد افسانه‌ای» بوده است.

کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آن کشور را روز سه‌شنبه، بیست‌وسوم سنبله به نشست استماعیه فراخواند. برگزاری این نشست پس از آن مطرح شد که دو نماینده جمهوری‌خواه به دلیل عملی نشدن درست روند خروج از افغانستان، از عملکرد اداره بایدن، به‌ویژه آنتونی بلینکن انتقاد کردند.

بلینکن به‌شکل ویدیویی در این نشست حضور یافت که واکنش‌هایی نیز در میان اعضای کنگره به دنبال داشت. وزیر خارجه آمریکا در این نشست به‌گونه مفصل به چگونه‌گی سقوط کابل، رویکرد آمریکا و آینده حکومت طالبان پرداخت و از تصمیم اداره بایدن در مورد خروج از افغانستان دفاع کرد.

بلینکن در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت که بایدن با انتخاب «پایان جنگ یا تشدید آن» روبه‌رو بود؛ زیرا به گفته او، طالبان در زمان آغاز اداره جدید آمریکا، حضور نظامی قوی در افغانستان داشتند.

 وزیر خارجه آمریکا خروج نیروهای آمریکایی را بخشی از برنامه‌هایی دانست که دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین این کشور، روی دست گرفته بود. او گفت که بایدن باید به توافق با طالبان متعهد می‌ماند و اگر تعهداتش را عملی نمی‌کرد، حملات طالبان بر نیروهای آمریکایی و متحدانش از سر گرفته می‌شد.

 بلینکن تصریح کرد که در چنین شرایطی، آمریکا باید نیروهای بیش‌تری برای دفاع از خود و جلوگیری از تسلط طالبان به افغانستان اعزام می‌کرد و افزون بر متحمل شدن تلفات، در بهترین حالت، بن‌بست پابرجا می‌ماند.

 به گفته بلینکن، هیچ مدرکی مبنی بر این‌که ماندن طولانی‌مدت در افغانستان سبب مستحکم‌تر شدن نیروهای امنیتی افغان می‌شد، وجود ندارد.  

هم‌زمان با این، بلینکن گفت که طالبان به استفاده نشدن خاک افغانستان از سوی گروه‌های تروریستی متعهد شده‌اند. او افزود که آمریکا در این مورد خود را مسوول می‌داند و تعهد به طالبان به این معنا نیست که آمریکا تنها بر آنان تکیه کند. وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که آن کشور تهدیدها را هُشیارانه نظارت می‌کند و توانایی قوی مبارزه با تروریسم را در منطقه حفظ کرده است. او گفت که این مبارزه در نقاط مختلف جهان توسط نیروهای نظامی آن کشور و از طریق هوا انجام می‌شود.

گفتنی است که آمریکا در 31 آگست سال روان میلادی به دو دهه حضورش در افغانستان پایان داد. خروج نیروهای آمریکایی و سقوط یک‌باره کابل با موجی از انتقادها همراه است. با این حال، طالبان تنها سه هفته پس از سقوط کابل، ترکیب کابینه حکومت سرپرست‌شان را اعلام کردند. هرچند مقام‌های طالبان گفتند که توقع دارند جامعه جهانی حکومت آنان را به رسمیت بشناسد، اما تاکنون هیچ کشوری به‌گونه رسمی در مورد حکومت آنان موقف‌گیری نکرده است. آمریکا و شماری از کشورها پیش از این گفته بودند که هنوز برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان زود است و این تصمیم پس از بررسی عمکرد آنان گرفته خواهد شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала