غلام محمد جلال: برای بیش از یک هزار افغان شرایط آمدن به روسیه فراهم شده است

© K. Bezhan میر صاحب کوچی استاد دیپارتمنت روسی و غلام محمد جلال رئیس مرکز کاری سیواستوپول در مسکو
میر صاحب کوچی استاد دیپارتمنت روسی و غلام محمد جلال رئیس مرکز کاری سیواستوپول در مسکو  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2021
عضو شوید
    رئیس مرکز کاری افغان های مقیم روسیه اعلام کرد روسیه به بیش ازهزار نفر از افغان‌های دارنده مجوز کار، اقامت و ویزای دانشجویی اجازه ورود به این کشور را داده است.

 به گزارش اسپوتنیک، غلام محمد جلال، رئیس مرکز دیاسپورای افغانستان در روسیه و رییس مرکز کاری افغانهای مقیم مسکو در مصاحبه با رسانه های روسیه بیان داشت که پس از گشایش پرواز ها از کابل، بیش از هزار تن از شهروندان افغانستان امکان آمدن به روسیه را خواهند داشت.

وی ضمن اشاره به مراجعت برخی افغان‌ها به سفارت روسیه در کابل، گفت: این افراد چهار دسته هستند، آنهایی که گذرنامه روسیه دارند، اقامت یا پروانه کار داشته یا دانشجو هستند.

 اطلاعیه سفارت روسیه در کابل برای دانشجویان افغان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2021
اطلاعیه سفارت روسیه در کابل برای دانشجویان افغان

وی افزود: "ما اطلاعاتی را در خصوص افغان های که تابعیت روسیه را دارند، دانشجویان ، شهروندان دارای مجوز کار در روسیه و همه کسانی که ویزای خروج را دارند و همچنان در مورد افرادی که ویزای شان منقضی و یا تمدید شده و منتظر گشایش پرواز ها می‌باشند، منتظر دریافت کرده ایم. آنها در حال رزرو بلیط هواپیما می‌باشند. همه کسانی که ویزاری شان منقضی شده بود و کسانی که باید ویزا دریافت می کردند ، مدارک شان را در دست دارند".

جلال در ادامه افزود: روسیه به هزار نفر از این افراد اجازه ورود داده است.

وی تصریح کرد: این افراد  تا اواخر ماه سپتامبر می‌توانند به روسیه بیایند. پروازهای غیرنظامی در افغانستان از ماه آگست متوقف شده است، از این رو تصور نمی‌کنم پیش از این تاریخ بتوانند وارد  اینکشور شوند.

وی همچنین گفت که برخی از شهروندانی که قصد داشتند به فدراسیون روسیه بیایند، تصمیم گرفتند که در افغانستان بمانند.

گفتنی است که یک مقام طالبان روز دوشنبه گفت که مقامات روسیه و ترکیه برنامه‌های خود را برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به فرودگاه کابل در آینده نزدیک اطلاع داده‌اند.

پرواز های هوایی در افغانستان پس از آنکه نیروهای طالبان در 15 آگست بدون برخورد با هیچ گونه مقاومتی وارد کابل شدند و در چند ساعت کنترل کامل پایتخت افغانستان را به دست آوردند، متوقف شد. به دنبال آن، تا 31 آگوست چند کشورهمزمان اقدام به تخلیه اضطراری شهروندان و افغان‌های همکار با آن‌ها کردند.

به دلیل هرج و مرج عمومی و حمله تروریستی  در26 آگست، خط هوایی و پایانه‌های فرودگاه کابل میزان قابل توجهی آسیب دید و از پایان ماه آگست، متخصصان فنی قطر و ترکیه در حال بازسازی فرودگاه هستند. در چهارم سپتامبر، اولین پروازهای داخلی کابل را به مقصد «مزارشریف»، «قندهار» و «هرات» ترک کرد و در 9 سپتامبر، اولین پرواز بین‌المللی پس از خروج آمریکا از افغانستان از کابل به دوحه انجام شد و 115 نفر از جمله شماری شهروندان کشورهای غربی را شامل شد.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان از آمادگی این گروه برای از سرگیری پروازها با روسیه و ترکیه خبر داد. وی در این باره تصریح کرد: بله ما خواستار ازسرگیری پروازها با این دو کشور هستیم؛ از موعد دقیق ازسرگیری پروازها اطلاعی ندارم اما می‌خواهیم آنها را آغاز کنیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала