خلیلزاد: فرار غنی زمینه انتقال سیاسی کنترل کابل برای طالبان را خنثی کرد

© @https://twitter.com خلیلزاد: فرار غنی زمینه انتقال سیاسی کنترل کابل برای طالبان را خنثی کرد
 خلیلزاد: فرار غنی زمینه انتقال سیاسی کنترل کابل برای طالبان را خنثی کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.09.2021
عضو شوید
زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان می گوید که فرار غنی از افغانستان زمینه انتقال سیاسی و کنترل کابل توسط طالبان را به ناکامی مواجه کرد.

به گزارش اسپوتنیک زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده برای افغانستان گفت که تصمیم اشرف غنی، که به عنوان رئیس جمهور افغانستان خدمت می کرد، در جریان حمله طالبان از کشور فرار کرد، نتیجه توافق با اعضای این گروه را ناکام کرد.

آیا ماموریت خلیلزاد برای صلح افغانستان موثر تمام شد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2021
آیا ماموریت خلیلزاد برای صلح افغانستان موثر تمام شد؟

خلیلزاد در مصاحبه با فایننشال تایمز خاطرنشان کرد که خروج غنی "منجر به شکست لحظه آخری توافقنامه با طالبان شد برای انتقال سیاسی قدرت شد."

وی خاطرنشان کرد که ایالات متحده "حتی در نهایت توافق با طالبان مبنی بر عدم ورود آنها به کابل" داشته است، اما تصمیم غنی برای خروج از افغانستان باعث ایجاد خلاء امنیتی شد که باعث شد طالبان در همان روز وارد کابل شوند، و در نتیجه باعث "خروج آشفته غیرنظامیان و نظامیان و پایان دادن به مذاکرات در دوحه" شد.

فرستاده ویژه آمریکا افزود:"پس از فرار غنی، سوالات مربوط به قانون و نظم مطرح شد، طالبان پرسیدند:" آیا شما در حال حاضر مسئول امنیت کابل هستید؟ " طالبان (گروه ترورستی ممنوع در روسیه)، گفتند که این مسئولیت را به عهده نمی گیرند."  

به گفته خلیلزاد: "ایالات متحده مسئول این پیشآمد نیست که آنها (دولت افغانستان و طالبان) از مذاکرات عقب نشینی کردند."

پیش از این جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در 31 آگست، رسما پایان حضور 20 ساله ایالات متحده و متحدانش در ناتو از افغانستان را رسما اعلام کرد.

گفتنی اشت که در ماه های جولای-آگست، طالبان تقریباً تمام ولایات افغانستان را یکی پس از دیگری تصرف کرده و در 15 اگست وارد کابل شدند. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و بسیاری از اعضای دولتش از کشور فرار کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала