ناتو: ملاهبت الله  آخوند‌زاده رول میانجی را دارد تا رهبر طالبان

© REUTERSناتو: ملاهبت الله  آخوند‌زاده رول میانجی را دارد تا رهبر طالبان
ناتو: ملاهبت الله  آخوند‌زاده رول میانجی را دارد تا رهبر طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2021
عضو شوید
نماینده غیر نظامی ناتو می‌گوید که ملا هبت الله آخوندزاده نقش میانجی را برای طالبان بازی می‌کند. به گفته این مقام ناتو آخوند زاده در حال حاضر غایب است او رهبر طالبان نیست.

به گزارش اسپوتنیک، استفانو پونته کوروو، نماینده غیر نظامی ناتو برای افغانستان می‌گوید: " ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان (گروه ممنوع در روسیه) بیشتر نقش یک واسطه را ایفا می کند تا رهبر جنبشی که دررهبری آن" همه چیز آرام نیست".

نماینده غیر نظامی ناتو برای افغانستان در جلسه مشترک کمیسیون امور خارجی هر دو مجلس پارلمان ایتالیا گفت: "اطلاعات از کابل نشان می دهد که همه چیز در رهبری طالبان آرام نیست. برعکس، شکاف بین گروه غلجایی و درانی های طالبان بر سر مدیریت داخلی و عدم تمرکز بر کارهای ضروری دولت با گذشت هر روز بیشتر می‌شود".

پونته کوروو در مورد ساختار دولت جدید افغانستان خاطرنشان کرد که حضور افرادی شامل در لیست تحریم های سازمان ملل در کابینه طالبان می گوید "رژیم جدید برای مصالحه بر ارزش های اساسی خود چندان پابند نیست."

پونته کوروو، که هماهنگ کننده تخلیه پرسنل غیرنظامی ناتواز افغانستان بود، همچنین گفت که هبت الله آخوندزاده رهبر معنوی طالبان در شهر قندهار دیده شده است. گفته می‌شود که  مدتی پس از درگیری میان رهبری طالبان، ملا عبدالغنی برادر، معاون دولت جدید طالبان نیز در آنجا مشاهده شده است. پونته کوروو خاطرنشان کرد ، آخوندزادا "هنوز در ملاء عام ظاهر نشده است".

 دیدار رهبری طالبان در کابل با نمایندگان فدراسیون روسیه، چین و پاکستان    - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2021
دیدار رهبری طالبان در کابل با نمایندگان فدراسیون روسیه، چین و پاکستان

استفانو پونتکورو دیپلمات ایتالیایی که همراه با آخرین پرواز نیروهای ایتالیایی از کابل خارج شد، در فرودگاه رم به خبرنگاران گفت: «ما وجدان پاکی داریم چرا که هر آنچه در توان داشتیم را به کار بستیم تا بیشترین تعداد افراد ممکن را از افغانستان خارج کنیم. ما در شرایط موجود، بهترین کار ممکن را انجام دادیم.»

این نماینده ناتو که سخنرانی وی در یوتیوب پخش شد گفت: "امیر طالبان در حال حاضر بیشتر یک واسطه است تا یک رهبر قوی. او می خواست تصمیمات نهایی را به تعویق بیندازد و حدود 10روز پیش دولت انتقالی را اعلام کرد و درها را برای تعدیل بیشتر برای آینده باز گذاشت."

 پس از آنکه طالبان وارد کابل شدند و قدرت را به دست گرفتند، طیف گسترده ای از افراد سرشناس این گروه وارد پایتخت افغانستان شدند، اما رهبر طالبان غایب است.

صدها رهبر تبعید شده این گروه، کماندوها و جنگجویان مدرسه های دینی نیز به کابل ریختند، اما هنوز یک استثنا وجود دارد؛ هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان هنوز به کابل نیامده و سرنوشت وی معلوم نیست. وی در سال 2016 و دقیقا زمانی که این تحریک با بحران رهبری روبرو بود، مقام فرماندهی و رهبری دینی این گروه را به عهده گرفت.

به غیر از یک عکس واحد که توسط طالبان منتشر شده است، رهبر این گروه هرگز در ملاقات عمومی ظاهر نشده و محل اخفا یا زندگی وی تا حد زیادی ناشناخته است. از زمان به دست گرفتن کنترول شهر کابل در اواسط ماه آگست، این گروه در خصوص دادن اطلاعات در مورد رهبرشان به شدت محتاط است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان این هفته در پاسخ به پرسشی درباره مکان آخوندزاده، به خبرنگاران گفت: «انشاءالله به زودی او را خواهید دید.»

این سکوت مداوم در حالی صورت می گیرد که سران جناح های مختلف طالبان در مساجد کابل آشکارا موعظه کرده، با شخصیت های مخالف ملاقات کرده و حتی با مسئولان کریکت بورد افغانستان در روزهای اخیر گفتگو کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала