خلیلی: فرار غنی مانع توافق صلح با طالبان شد

© Photo / M K Kمحمد کریم خلیلی، معاون پیشین رئیس‌جمهور افغانستان
محمد کریم خلیلی، معاون پیشین رئیس‌جمهور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.09.2021
عضو شوید
 رئیس سابق شورای عالی صلح می‌گوید فرار اشرف غنی باعث شد که توافق با طالبان صورت نگیرد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد کریم خلیلی،  معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان و رهبر حرب وحدت که از سال2017 - 2019 ریاست شورای عالی مصالحه ملی را بر عهده داشت در صحبت با خبرنگاران گفت:  دولت اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان، توافقنامه های شورای عالی مصالحه ملی با نمایندگان تحریک طالبان (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) را مبنی بر ایجاد کابینه وزیران که منافع همه نیروهای سیاسی و گروه های قومی را برآورده می‌کرد ، خنثی ساخت.

پیام کریم خلیلی در پیوند به امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.02.2020
پیام کریم خلیلی در پیوند به امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان

خلیلی گفت: "در دوران ریاست جمهوری اشرف غنی، ما به سیاست مسالمت آمیز در قبال طالبان پایبند بودیم. من یکی از آغازگران اصلی رویکرد صلح بودم که توسط شورای عالی آشتی ملی ترویج شد و هدف آن  ایجاد دولتی بود که حقوق همه اقوام و نیروهای سیاسی در آن به رسمیت شناخته می‌شد و جانب طالبان نیز با این امر موافقت نموده بودند. با این حال، دولت غنی این طرح را خنثی کرد.  اشرف غنی با فرار مخفیانه و واگذاری همه چیز به طالبان ، شرایط را برای سلطه این گروه فراهم کرد.

خلیلی تأکید کرد که  در روند صلح ،منافع اقلیت هزاره  ها و همه اقوام افغانستان گنجانیده شده بود

رهبر حزب وحدت گفت: "با توجه به برنامه های خروج نیروهای خارجی از افغانستان و پیش بینی تغییر وضعیت پس از خروج نیروهای ناتو و آمریکا، من موفقیت و اثربخشی روند صلح را تنها راه حل بحران افغانستان می دانستم  که در نهایت می توانست از فروپاشی سیستم و نابودی دستاوردهای مردم افغانستان و همچنان تصرف کل کشور توسط یک نیرو و درگیری جنگ داخلی، قتل و خونریزی جلوگیری کند".

خلیل گفت: تحریک طالبان -که حالا مدیریت اوضاع عمومی را به دست دارد- باید روی نجات کشور از گرفتارشدن در بحران جدید، فکر و نسبت به سرنوشت حال و آینده‌ی کشور احساس مسئولیت کنند

گفتنی است محمد کریم خلیلی از سال 2004 تا 2014 به عنوان معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در دولت حامد کرزی فعالیت می کرد. وی از سال 2017 ریاست شورای عالی آشتی ملی را بر عهده داشت. وی به عنوان رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان ، نماینده منافع هزاره ها ، سعی کرد مشکل تنش بین نمایندگان این گروه قومی و طالبان را از طریق مشورت و مذاکرات صلح حل کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала