هشدار سازمان بهداشت جهانی از فاجعه قریب الوقوع انسانی در افغانستان

© REUTERS / Social media هشدار سازمان بهداشت جهانی از فاجعه قریب الوقوع انسانی در افغانستان
 هشدار سازمان بهداشت جهانی از فاجعه قریب الوقوع انسانی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.09.2021
عضو شوید
سازمان بهداشت جهانی نسبت به فاجعه انسانی قریب الوقوع برای افغانستان هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک، سیستم مراقبت های بهداشتی افغانستان در آستانه سقوط قرار دارد و اگر اقدامات فوری برای حل این مشکل انجام نشود، این کشور با یک فاجعه انسانی روبرو خواهد شد.

این مطلب در بیانیه مشترکی که روز چهارشنبه، در ژنو توسط تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی (WHO) و احمد المندری، مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در مدیترانه شرقی، بیان شده است.

در این سند آمده است: "سیستم بهداشت و درمان افغانستان در آستانه فروپاشی است. اگر اقدامات فوری انجام نشود ، این کشور ناگزیر با یک فاجعه انسانی روبرو خواهد شد."

گفتنی است که تدروس ادهانوم و المندری در سفر خود به افغانستان با "اعضای ارشد رهبری" جنبش طالبان (ممنوع در روسیه) و همچنین با شرکای سازمان ملل متحد، کارکنان بهداشتی و بیماران دیدار کردند.

در این بیانیه تاکید شده است که سازمان بهداشت جهانی "بر اساس اصول بی طرفی و استقلال سازمان ملل متحد" عمل می کند و برای یافتن راه حل هایی به گفت و گو می پردازد که به آن کمک می کند تا به "میلیون ها افغان بی گناه آسیب دیده از ده ها سال درگیری ادامه دهد".

Глава Всемирной организации здравоохранения Тедрос Адханом Гебрейесус - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.09.2021
رئیس سازمان جهانی بهداشت وارد کابل شد

این سازمان اظهار داشت که کاهش حمایت اهداکنندگان از بزرگترین پروژه بهداشتی کشور "هزاران موسسه بهداشتی را بدون بودجه برای تجهیزات پزشکی و حقوق کارکنان فاقد بودجه" کرد.

بسیاری از آنها فعالیت خود را کاهش داده یا مسدود شده اند. تنها 17 درصد از موسسات در حال حاضر به طور کامل فعال هستند.

همچنین گفته شده که 9 بیمارستان از 37 بیمارستان برای بیماران مبتلا به کرونا مسدود شده است.

به طور کلی، کار برای مبارزه با ویروس کرونا در همه زمینه ها از جمله نظارت اپیدمیولوژیک، آزمایش و واکسیناسیون کاهش یافته است.

سرعت کمپین واکسیناسیون در هفته های اخیر کند شده است و 1.8 میلیون دوز واکسن COVID-19 بلااستفاده باقی مانده است.

سازمان بهداشت جهانی می گوید: "ما باید اقدامات سریع را برای اعمال این دوزها در هفته های آینده انجام دهیم و تا پایان امسال حداقل 20 درصد از جمعیت را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهیم."

این سازمان همچنین بر لزوم حفظ دسترسی زنان افغانستان به آموزش، مراقبت های بهداشتی و کارهای پزشکی تأکید می کند.

بسته شدن مراکز درمانی در کشور و کاهش پرسنل پزشکی از میان زنان منجر به این می شود کمک های پزشکی برای درمان دریا فت نکنند".

در همین حال تدروس ادهانوم و المندری در بیانیه ای "تعهد بلند مدت (WHO) به ارتقای مراقبت های بهداشتی برای همه افغان ها ،تأکید کردند ".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала