اظهارات محمد محقق درمورد سقوط نظام

© Sputnik / J.a.kاظهارات محمد محقق درمورد سقوط نظام
اظهارات محمد محقق درمورد سقوط نظام - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.09.2021
عضو شوید
رهبر حزب وحدت مردم افغانستان می‌گوید که حکومت از سوی غنی بدون کدام درگیری به طالبان سپرده شد.

محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک، درمورد سقوط نظام پیشین اظهار داشت که تمام تانک ها و قول های اردو ازسوی غنی فراری به طالبان سپرده شد.

این سیاستمدار افغان می‌گوید که بحث ها همه جا و در قطر نیز روی ایجاد حکومت همه شمول بود اما اینکه غنی فرار کرد و حکومت را به آنها سپرد، این بحث به آنها مشروعیت نمی‌دهد: "این مسئله بود که غنی در سه هفته اخیر حکومت خود بطور حساب شده با موافقه امریکا ویا بدون موافقه امریکا بدون درگیری به طالبان سپرد. تمام قول‌اردوها و تانک ها ازسوی غنی به طالبان واگذار شد و حتی کسانیکه علیه طالبان مقاومت میکردند ازسوی حکومت تهدید می‌شدند و گفته می‌شد که به سارنوالی معرفی می‌شوند."

 وی در ادامه گفت باید حکومتی باشد که تمام اقوام و مذاهب خود را در آن خوب احساس کند و اما حکومتی که به زور به وجود بیاید ممکن دوام نکند.

محقق می‌گوید که طالبان باید به این اصل متوجه شوند که کسانیکه در حکومت شان نیستند، برادر و وطندارهایشان هستند: به همان میزان که طالبان از حکومت غنی و امریکا متاثر بود، به همان اندازه ما متاثر بودیم و آسیب پذیر بودیم. من در دوران جهاد مهاجر نشده بودم، اما در دوران غنی مهاجر شدیم و همیشه در فکر این بودیم که غنی بالای خانه ما حمله میکند. ما هم از دوران غنی بسیار زیاد آسیب پذیر بودیم د دیگران نیز آسیب پذیر بودند. بناً اگر می‌خواهند که فاز جنگ داخلی بسته شود و دیگر میان افغان‌ها جنجال نشود، طالبان باید این سیاست را نشان بدهند و حضور همه اقوام را در ساختار نظام بپذیرند. این چیزیست که مردم افغانستان و جامعه جهانی نیز خواستار آن است."

او می‌گوید حکومت هنگامی سقوط کرد که آنها برای گفتگوهای صلح به پاکستان سفر می‌کردند و غنی فرار کرد، طالبان وارد کابل شدند. افزود که با طالبان جنگ ندارند، اما موضوع حقوق مردم را می‌خواهند و مذاکرات میان افغانان را خاتمه یافته تلقی نمی‌کنند.

به گفته محقق کشورهای منطقه از جمله پاکستان، تاجیکستان و ایران نیز خواهان ایجاد یک حکومت همه شمول هستند.

آقای محقق درمورد ایجاد ائتلاف شمال نیز افزود: "ائتلاف شمال ما تعبیر نمی‌کنیم، ائتلاف سران احزاب سیاسی و جریان های سیاسی که در افغانستان وجود داشتند به مفکوره‌ای تا که ارزش ها سرجای شان باقی بمانند و یک حکومت همه شمول ایجاد شود شکل خواهد گرفت."

او می‌گوید که ائتلاف سران احزاب سیاسی شکل می‌گیرد، این یک امر طبیعی است، دلیل شکل گیری ائتلاف برای حکومت همه جانبه است.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان می‌گوید که با طالبان در تماس است و این مواضع را با آنها نیز شریک کرده است و امیدواری است که طالبان بر سر یک حکومت همه شمول فکرکنند.

مشاور سیاسی رئیس جمهور فراری افغانستان نیز درباره تاثیر در تصمیم گیری طالبان می‌گوید که پاکستان موثرترین کشور منطقه بالای طالبان است و به همین خاطر برای طالبان برای رسمیت شناختن شان لابی گری می‌کنند.

آقای محقق گفت که آینده نشان خواهد داد تا طالبان در مبارزه با داعش و تولید مواد مخدر به قول خود وفا خواهند کرد یا نه.

در اخیر رهبر حزب وحدت مردم افغانستان درباره برگشت به کشور نیز گفت که تاهنوز تفاهمی با طالبان صورت نگرفته، درحالیکه طالبان به او بارها تماس گرفته اند تا او به کشورش برگردد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала