بازماندن دانشجویان از درس به دلیل بسته بودن ریاست پاسپورت

© Sputnik / Pouyaبازماندن دانشجویان از درس به دلیل بسته بودن ریاست پاسپورت
بازماندن دانشجویان از درس به دلیل بسته بودن ریاست پاسپورت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.09.2021
عضو شوید
شماری از دانشجویان که باید برای تحصیل به روسیه برود اما به علت آنکه گذرنامه‌اش باید تمدید شود از این سفر بازمانده است.

 روسیه موضوع سفر دانشجویان افغانستان را بررسی می کند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2021
روسیه موضوع سفر دانشجویان افغانستان را بررسی می کند
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شماری از دانشجویانی که بورسیه‌های تحصیلی دارند از بسته ماندن ریاست پاسپورت نگران اند. آنان می‌گویند، که نیاز دارند تا گذرنامه‌های ‌شان را تمدید کنند اما به علت بسته بودن ریاست پاسپورت بی‌سرنوشت مانده‌اند.

آنان می‌افزایند، که اگر گذرنامه های شان تمدید نشوند، نمی‌توانند ویزه به دست آورند.

نجی‌الله آریامهر از دانشکده تعلیم ‌و تربیه دانشگاه بلخ گواهینامه گرفته است. او سال‌پار بورسیه تحصیلی در مقطع ماستری در بخش مدیریت را از کشور روسیه به دست آورد اما به علت بیماری کرونا و بسته بودن مرزها ناگزیر شد تا یک‌سال دوره زبان را به گونه‌ی آنلاین بخواند.
اکنون باید برای تحصیل به روسیه برود اما به علت آنکه گذرنامه‌اش باید تمدید شود از این سفر بازمانده است.

نجی‌الله آریامهر در این باره به طلوع‌نیوز گفت: «صدای ما را هیچ کس نمی‌شنود. مشکل ما بسیار جدی است، گذشته از اینکه دوره زبان را ما آنلاین گذشتاندیم، بسیار چالش‌های زیاد داشتیم».

برخی دیگر از دانشجویان که آنان نیز بورسیه تحصیلی روسیه را در مقطع لیسانس و ماستری دارند، می‌گویند که درس‌های شان از سه هفته بدینسو آغاز شده است و اگر گذرنامه های شان تمدید نشوند، از برنامه‌های آموزشی محروم خواهند شد.

 محمد ضمیر رحمانی، یکی از این دانشجویان گفت: «ما باید پاسپورت های خود را هر چه عاجل تمدید کنیم تا به ما ویزه بدهد که از درسهای خود نمانیم».

سکندر جمیلی، دانشجوی دیگر در این باره بیان داشت: «ما بورسیه هایی را که طی سال‌ها زحمت کشی به دست آوردیم، از دست خواهیم داد و بیشتر از سه صد محصل که هستیم بی‌سرنوشت خواهیم شد».

منابع می‌گویند، که سالانه به گونه میانگین تا دوهزار دانشجو برای ادامه تحصیل در مقطع‌های لیسانس، ماستری و دکترا به کشورهای روسیه، هند، ایران، چین، پاکستان، ازبیکستان، جاپان، ترکیه و شماری دیگر از کشورها می‌روند.

به گفته‌ی منابع در بیست سال گذشته، بیش از چهل‌هزار دانشجو از بورسیه های آموزشی بهره‌مند شده‌اند.

در این میان، مسئولان حکومت کنونی می‌گویند، که تلاش‌ها برای فراهم سازی زمینه‌های آموزشی و نیز جذب دانش‌آموخته‌گان به نهادهای دولتی ادامه دارند.

ذبیح‌الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: «به جوانان، کدرهای مسلکی نیاز است. ما آنها را جذب خواهیم کرد. ما پلان داریم کسی بی‌کار نخواهد ماند.

با این همه این دانشجویان تاکید می‌ورزند که اگر به چالش‌های شان رسیده‌گی نشود، بی‌سرنوشت خواهند شد کاری که به گفته‌ی آنان جبران ناپذیر خواهند بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала