اعتراف رئیس پنتاگون به رویکرد اشتباه امریکا در جنگ ۲۰ ساله افغانستان

© AP Photo / J. Scott Applewhiteاعتراف رئیس پنتاگون به رویکرد اشتباه امریکا در جنگ ۲۰ ساله افغانستان
اعتراف رئیس پنتاگون به رویکرد اشتباه امریکا در جنگ ۲۰ ساله افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.09.2021
عضو شوید
وزیر دفاع امریکا در کمیته خدمات نیروهای مسلح در سنا، رویکرد واشنگتن در جنگ ۲۰ ساله در افغانستان را زیر سوال برد و به ناتوانی امریکا در ملت سازی اعتراف کرد.

دیدار وزیر دفاع امریکا از کمپ مهاجرین افغانستانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.09.2021
دیدار وزیر دفاع امریکا از کمپ مهاجرین افغانستانی
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، لوید آستین وزیر دفاع و مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش امریکا روز سه شنبه به وقت محلی با حضور در کمیته خدمات نیروهای مسلح در سنای امریکا، مقابل سناتورها در خصوص خروج آشفته این کشور از افغانستان شهادت و پاسخ دادند.
رئیس پنتاگون در این جلسه شهادت در برابر سناتورها، این سوال را مطرح کرد که آیا آمریکا استراتژی و رویکرد مناسب و درستی در افغانستان اتخاذ کرده بود و آیا باور غلطی در مورد ایجاد یک دولت و ارتش قوی در افغانستان که مدت‌ها عمر کند، داشته است.
وزیر دفاع آمریکا که سخنانش از شبکه های تلویزیونی مختلف آمریکا پخش می شد، با تاکید بر اینکه ما باید به برخی حقایق تلخ توجه کنیم، اظهار داشت: ما عمق فساد و رهبری ضعیف در رده‌های بالای آنها (دولت افغانستان) را به طور کامل درک نکردیم، ما تاثیر مخرب چرخش‌های مکرر و بدون دلیل فرماندهان نظامی افغان از سوی اشرف غنی رییس جمهوری این کشور را نادیده گرفتیم .
لوید آستین اضافه کرد ما به اثر زنجیره‌ای قراردادهایی که فرماندهان طالبان در پی توافق دوحه با رهبران محلی منعقد کردند، توجه نکردیم. توافقنامه دوحه خود تأثیر منفی بر سربازان افغانستانی داشت.
رئیس پنتاگون اعتراف کرد سرانجام ما نتوانستیم به درک درستی از اراده سربازان افغانستانی برای مبارزه برسیم. ما به ایجاد یک دولت کمک کردیم اما نتوانستیم یک ملت تشکیل دهیم.
این مقام ارشد دولت بایدن که در دفاع از طراحی و برنامه ریزی عملیات خروج شتابزده دولت جو بایدن از افغانستان که پایانی مرگبار را برای خروج از این کشور رقم زد، در سنا سخن می گفت، مدعی شد می خواستیم آماده باشیم و آماده بودیم.
وی با بیان اینکه سقوط ارتش افغانستان در مقابل طالبان حمله ما را غافلگیر کرد، گفت که پنتاگون از فصل بهار برنامه ریزی ها را آغاز کرد و احتمال خروج غیرنظامیان از افغانستان را بررسی کرد.
وزیر دفاع آمریکا افزود ما سناریو های مختلف را بررسی کردیم. با فرا رسیدن ماه ژوئن، نیروهای آمریکایی در منطقه مستقر شدند.
وی با اذعان به اینکه  اگرچه دو روز اول عملیات خروج مشکل بود، مدعی شد نیروهای آمریکایی توانستند ظرف ۴۸ ساعت نظم را برقرار کنند و تلاش بسیار مشکل برای خارج کردن هزاران شهروند آمریکایی و افغانستانی در خطر به سرعت آغاز شد.
وزیر دفاع آمریکا ادامه داد ما با نگرانی تصاویر هجوم افغانستانی ها به باند فرودگاه و به سوی هواپیمای آمریکا را تماشا کردیم. همه ما صحنه های سردرگمی در خارج از فرودگاه  کابل را به یاد داریم.
وی مدعی شد هنوز در تلاشیم تا آمریکایی هایی را که می خواهند از افغانستان خارج شوند، از این کشور تخلیه کنیم.
رئیس پنتاگون ادامه اضافه کرد ما در برنامه ریزی ها پیش بینی خارج کردن ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر را کرده بودیم ولی ۱۲۰ هزار نفر را تخلیه کردند. همچنین برنامه ریزی کرده بودیم که روزانه به طور متوسط ۵ تا ۹ هزار نفر را جابجا کنیم ولی آنها روزانه ۷ هزار نفر را منتقل کردند.
وی ادامه داد بیش از ۳۸۷ هواپیمای آمریکایی منطقه را ترک کردند که این یعنی به طور متوسط ۲۳ پرواز در روز انجام شده است. در اوج این عملیات، در هر ۴۵ دقیقه یک هواپیما از فرودگاه کابل خارج می شد.
وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه این بزرگ ترین عملیات تخلیه افراد در تاریخ آمریکا بود، اضافه کرد در طول طولانی ترین جنگ آمریکا، دو هزار و ۴۶۱ آمریکایی جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰ هزار نفر دیگر هم مجروح شدند که برخی از این آسیب‌ها درونی است و قابل مشاهده نیست.
رئیس پنتاگون درباره حفظ پایگاه هوایی بگرام در افغانستان نیز اظهار داشت که حفظ آن پایگاه نیازمند آن بود پنج هزار نیروی آمریکایی از آن دفاع کنند و جانشان به خطر افتد در حالیکه به ماموریت محول شده کمکی نمی کرد.
 مقامات پنتاگون با حضور در کنگره به سوالات شدید و سخت کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا در مورد خروج آشفته و فاجعه بار نیروهای آمریکایی از افغانستان پاسخ دادند.
افغانستان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا بود که از سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر آغاز شد.
مقامات پنتاگون روز چهارشنبه نیز در مقابله کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا  حاضر خواهند شد.
فردا ژنرال فرانک مکنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا "سنتکام" به سوالات سناتورها در خصوص وقایع افغانستان پاسخ خواهد داد.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خاتمه طولانی ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را برای آمریکایی ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا در واقع پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.
آمریکا در طولانی ترین جنگ خود، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد ، کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل است که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱  نوزاد بودند.
بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دالر هزینه داشت و واشنگتن با دو گزینه خروج یا افزایش منازعه نظامی روبرو بود.
وی همچنین اذعان کرد روزانه ١٨ سرباز معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала