طالبان آمریکا را به نقض حریم هوایی افغانستان متهم کرد

© AFP 2023 / Thomas Watkinsحمله موشکی به پایگاه نیروی هوایی آمریکا در افغانستان
حمله موشکی به پایگاه نیروی هوایی آمریکا در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2021
عضو شوید
گروه طالبان بیانیه‌ای را در خصوص نقض حریم هوایی افغانستان توسط هواپیما های بدون سرنشین آمریکایی منتشر کرد.

به گزارش اسپوتنیک، گروه طالبان (ممنوع در روسیه) ادعا نموده اند که پهپاد های آمریکایی به گونه منظم حریم هوایی افغانستان را نقض می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان با نشر توییتی مدعی شده است که پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در حریم هوایی کشور،  نقض حاکمیت "امارت اسلامی افغانستان" (سیستم سیاسی خودخوانده طالبان) است.

در بیانیه‌ی این مقام طالبان آمده است: «کشورها براساس حقوق بین الملل تنها صاحبان حاکمیت ارضی وحریم هوایی دولت های خود هستند. بنابراین امارت اسلامی به عنوان تنها نهاد حقوقی افغانستان، حافظ تمامیت ارضی و حریم هوایی افغانستان است. اخیراً آمریکا برخلاف کلیه قوانین بین المللی و تعهدات ایالات متحده به امارات اسلامی در دوحه، پایتخت قطر عمل کرده و حریم هوایی مقدس افغانستان توسط پهپادهای آمریکایی بار ها نقض شده است. این تخلفات باید اصلاح و از آنها جلوگیری شود».

Здание Пентагона в городском округе США Арлингтон - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.09.2021
آمریکا: برای مقابله با تروریسم در افغانستان نیاز به هماهنگی با طالبان نداریم

در بیانیه ای طالبان گفته می‌شود: «ما از همه کشورها  به ویژه ایالات متحده می خواهیم که مطابق تعهدات متقابل عمل کنند تا در آینده از پیامد های منفی آن جلوگیری گردد».

این اظهارات طالبان در حالی مطرح می‌شود که پیش ازاین جان کربی در پاسخ به خبرنگاری درباره به رسمیت شناختن آسمان افغانستان به عنوان قلمرو هوایی طالبان گفت در حال حاضر چنین ضرورتی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت نیروهای نظامی این کشور برای حملات هوایی در افغانستان اختیار کامل دارند و نیازی به هماهنگی با طالبان ندارند.

هرچند آمریکا نیروهای نظامی‌اش را مطابق توافقی با طالبان از افغانستان خارج کرده هنوز این گروه و دولت موقت اعلامی آن را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نشناخته است.

پس از افشاگری نیویورک تایمز، وزارت دفاع آمریکا اذعان کرده است که در آخرین روزهای خروج از افغانستان یک خانواده بی‌گناه را هدف عملیات پهپادی قرار داده و 10 عضو این خانواده از جمله 7 کودک در این حمله کشته شده‌اند.

زمری احمدی، امدادگر افغان که در این حمله به همراه دیگر اعضای خانواده‌اش کشته شد کارمند یک اداره بین‌المللی بود.

او در رشته مهندسی برق تحصیل کرده بود و 14 سال برای نهاد یک نهاد غیردولتی آمریکایی کار می‌کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала