ترامپ خروج از افغانستان را احمقانه‌ترین حرکت نظامی تاریخ آمریکا دانست

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر عقیده ترامپ درباره بشقاب پرنده ها و موجودات فضایی
عقیده ترامپ درباره بشقاب پرنده ها و موجودات فضایی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2021
عضو شوید
   رییس جمهوری پیشین آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر دفاع و فرماندهان ارشد نظامی کشورش درباره خروج از افغانستان، این اقدام را «احمقانه‌ترین تحرک نظامی » خواند که از سوی جو بایدن و مارک میلی اجرا شده‌است.

 به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا روز سه‌شنبه، 6 میزان چند بیانیه تند علیه رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و نحوه اجرای خروج  نیرو های آمریکایی‌ها از افغانستان منتشر کرد.

سنتکام: فشار بر تروریستان حتی پس از خروج از افغانستان ادامه خواهد یافت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.06.2021
ژنرال آمریکایی : فشار بر تروریستان حتی پس از خروج از افغانستان ادامه خواهد یافت

او نوشت: «خروج از افغانستان که به‌ شکل بی‌نظم و به طور شرم‌آوری با بی‌کفایتی انجام شد، هیچ ربطی به دولت قبلی یا اتفاقات 20 سال گذشته ندارد.»

رییس جمهور پیشین آمریکا خروج از افغانستان را «وحشتناک» توصیف کرد و عامل آن را شتاب‌زدگی نظامیان خوانده که به ارزش میلیاردها دالر تجهیزات پیشرفته خود را در اختیار طالبان قرار دادند. او گفت: «این خروج با ذهنیتی کودکانه انجام شد و فقط دولت بایدن مقصر آن است.»

او در ادامه نوشت:‌ «هنگامی که من دفتر ریاست جمهوری را ترک کردم، طالبان سر جای‌شان نشانده شده‌بودند، هرقدر می‌خواستیم زمان داشتیم، نیازی به عجله نبود، ظرف 18 ماه هیچ سربازی کشته نشد و حتی گلوله نخورد و اگر آن‌ها شروط معینی را اجرا نمی‌کردند، ضربه بسیار سختی به آن‌ها وارد می‌کردیم.»

دونالد ترامپ در بیانیه دوم خود به انتقاد از اظهارات مارک میلی در چند کتاب جنجالی درباره دوره ریاست جمهوری خود پرداخت و با اشاره به خروج از افغانستان گفت که آمریکا با داشتن چنین جنرالانی همچنان خواهد باخت.

ترامپ در بیانیه دیگری در انتقاد از کمیته تشکیل‌شده در مجلس نمایندگان آمریکا برای تحقیق درباره حوادث ششم جنوری گفته که باید به‌جای کمیته سیاسی غیرمنتخب، کنگره یک «کمیسیون خروج فاجعه‌بار از افغانستان» تشکیل دهد تا بفهمد کجای کار ایراد داشت و چرا نظامیان آمریکایی کشته شده و تجهیزات آمریکایی به طالبان واگذار شد.

خروج فوری نیروهای امریکایی در 15 آگست و همزمان با ورود طالبان به کابل آغاز شد و تا 31 آگست ادامه یافت. جو بایدن همواره از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرده و ترامپ را مقصر خوانده؛ چون دولت او توافقی با طالبان امضا کرده‌ بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала