کاهش بی‌پیشینۀ حضور آموزگاران زن در بغلان با روی‌کارآمدن طالبان

© Sputnikکاهش بی‌پیشینۀ حضور آموزگاران زن در بغلان با روی‌کارآمدن طالبان
کاهش بی‌پیشینۀ حضور آموزگاران زن در بغلان با روی‌کارآمدن طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.10.2021
عضو شوید
منابع در ریاست معارف بغلان به سلام‌وطندار می‌گویند که تنها در مکتب‌های شهر پلخمری، مرکز این ولایت 60 درصد مدیران و آموزگاران را زنان تشکیل می‌دادند، اما هم‌اکنون و با روی‌کارآمدن طالبان این رقم به 5 درصد کاهش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک، منابع می‌افزایند، بیش‌تر آموزگارانی که امکانات مناسب داشتند، این شهر را ترک کرده‌‌اند و در تلاش فرار از کشور هستند.
به گفتۀ منابع، چند ماه می‌شود که معاش آموزگاران زن در این ولایت پرداخت نشده است و بسیاری از آنان در وضعیت بدی اقتصادی قرار دارند. منابع هم‌چنان می‌گویند، بخش بزرگی از کارمندان ریاست معارف بغلان را زنان تشکیل می‌دادند که اکنون از آنان نیز خبری نیست.
در همین حال، شماری از آموزگاران زن که از معاش آموزگاری مصرف خانواده‌های‌شان را تأمین می‌کردند، می‌گویند که اکنون در وضعیت بدی اقتصادی قرار دارند.
این آموزگاران زن می‌افزایند که هیچ نهادی هم به مشکلات آنان رسیده‌گی نمی‌کند. آنان هشدار می‌دهند که اگر این روند ادامه یابد، در آیندۀ نه‌چندان دور این زنان به اختلالات روانی دچار خواهند شد.
با این حال، منابع در ریاست معارف بغلان می‌گویند که بیش از 2 هزار آموزگار زن در این ولایت سرگرم کار بودند و هم‌اکنون این زنان با بیش از 10 هزار دانش‌آموز دختر در بی‌سرنوشتی کامل به‌سر می‌برند.
از سویی هم، مسوولان طالبان در بغلان می‌گویند که روی یک برنامۀ مشخص کار می‌کنند تا امنیت زنان را تأمین کنند که زنان دوباره به کارهای‌شان حاضر شوند. به گفتۀ آنان، هم‌اکنون زنانی که در دستگاه‌های حکومتی کار می‌کنند، بنابر نبود امنیت فیزیکی در خانه‌های‌شان‌اند و در صورت نهایی‌شدن این برنامه، آنان به کارهای‌شان برخواهند گشت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала