دیدار والی خراسان رضوی ایران با چهار وزیر افغانستان

© General Department of Public Relations of Khorasan Razavi Governorateدیدار والی خراسان رضوی ایران با چهار وزیر افغانستان
دیدار والی خراسان رضوی ایران با چهار وزیر افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.10.2021
عضو شوید
والی خراسان رضوی در جریان سفرش به افغانستان، با چهار تن از وزیران، معاون وزیر امور مالی و رئیس گمرک این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
سفر والی خراسان رضوی ایران به افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.10.2021
سفر والی خراسان رضوی ایران به افغانستان 
بر پایه این گزارش، در جریان این دیدارها، توافقاتی سازنده در حوزه توسعه تجارت و ترانزیت کالا میان استان خراسان رضوی و افغانستان صورت گرفت.
افزایش ساعت کاری گذرگاه  مرزی دوغارون-اسلام قلعه به صورت شبانه روزی، ادامه بهسازی جاده ارتباطی دوغارون- اسلام قلعه تا مسیر میدان گمرک، بررسی تعرفه‌های اخذ شده از کالا و خدمات مختلف بین دو کشور، بررسی مشکلات مرتبط با مرز دوغارون-اسلام قلعه توسط هیات‌های تام الاختیار از طرف ایران و افغانستان از جمله این توافقات بود.
استفاده از ظرفیت‌های معادن سنگ آهن افغانستان هم مرز خواف در ایران، مطالعات و بررسی‌ انتقال کالاها و محصولات کشور افغانستان به هندوستان از طریق مسیر جاده‌ای دوغارون- چابهار، ایجاد چهارچوب‌ها و ساختار لازم در خصوص ایجاد بازارچه مشترک خرده فروشی دوغارون-اسلام قلعه و برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کابل یا هرات در صورت اعلام آمادگی طرف افغانستانی، از دیگر توافقات حاصل شده میان طرف ایرانی و افغانستانی بود.
در پایان مقرر شد، جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم در خصوص ارایه آموزش‌های حوزه بهداشت و درمان و توریسم درمانی با طرف مقابل کرده و هیاتی مرتبط از دو طرف در این خصوص، توافقات و مذاکرات لازم را داشته باشند.
استاندار خراسان رضوی دیروز در رأس هیاتی با همراهی معاون امور عمرانی استانداری و فرماندار تایباد به افغانستان سفر کرده بود همچنین با "مولوی عبدالقیوم روحانی"، والی منصوب طالبان در استان هرات افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.
طی سفر محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی به این کشور، با توجه به شرایط کرونایی افغانستان یک محموله اهدایی از جانب جمهوری اسلامی ایران شامل ماسک، اکسیجن و تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با کرونا و برخی دیگر از کالاهای اساسی در اختیار مردم افغانستان قرار گرفت.
خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. سه شهرستان " تربت‌جام، تایباد و خواف" استان خراسان رضوی با افغانستان هم مرز هستند. 
۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور واقع در حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است. 
۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان و ۵۰ درصد صادرات آن به آسیای میانه مربوط به خراسان رضوی است و عمده بازرگانان فعال در آن کشورها خراسانی هستند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала