جنگ افزارهای امریکایی در افغانستان به فروش می‌رسند

© JAKجنگ افزارهای امریکایی در افغانستان به فروش می‌رسند
جنگ افزارهای امریکایی در افغانستان به فروش می‌رسند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.10.2021
عضو شوید
جنگ افزارها و تجهیزات نظامی امریکایی که در جریان تحولات افغانستان به دست طالبان افتاد هم‌اکنون در این کشور به فروش می‌رسند.
85 میلیارد دالر ارزش جنگ افزارهای باقی مانده ای امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2021
85 میلیارد دالر ارزش جنگ افزارهای باقی مانده ای امریکا در افغانستان
روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشته اکنون که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته بخش بیشتری از سلاح‌های و تجهیزات نظامی آمریکایی به صورت آشکار توسط معامله‌گران سلاح به فروش می‌رسند.
نیویورک‌تایمز به نقل از معامله‌گران سلاح در ولایت کندهار در جنوب افغانستان گزارش داده این معامله‌گران بابت خریداری سلاح‌ها، مهمات و سایر تجهیزات آمریکایی به سربازان دولت افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان پول پرداخت کرده‌اند. 
سه معامله‌گر سلاح در قندهار گفته‌اند ده‌ها افغانستانی در جنوب افغانستان مغازه‌های سلاح‌فروشی باز کرده و اقدام به فروش تجهیزات ساخت آمریکا از جمله نارنجک، دوربین‌های چشمی و عینک‌های دید در شب کرده‌اند.
این تجهیزات، در اصل طبق توافق آمریکا با دولت افغانستان برای آموزش و تجهیز نیروهای ارتش آن کشور، تحویل کابل شده بود. این توافق برای مالیات‌دهندگان آمریکایی بیش از ۸۳ میلیارد دالر در طول ۲۰ سال جنگ هزینه داشته است.
گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اگوست) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.
بعد از توافق فیبروری ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.
ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.
تحولات افغانستان باعث انتقاد از «جو بایدن» شده و قانون‌گذاران آمریکایی را به فکر تحقیق از وی انداخته است. به جا ماندن تجهیزات و تسلیحات آمریکایی در افغانستان، یکی از مسائلی است که موجب حمله قانونگذاران کنگره به او شده است.
با وجود این، «جو بایدن» از تصمیم‌هایش در افغانستان دفاع کرده هر چند تلاش‌ کرده از بار مسئولیت اتفاقات جاری در این کشور شانه خالی کرده و این مسئولیت را متوجه دیگران کند.
ر‌ئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی بامداد ۲۷ اگوست گفته بود که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا احتمال وقوع چنین حمله‌ای هنگام تخلیه نیروهای آمریکایی را پیش‌بینی کرده بودند. او با وجود این گفت که عملیات تخلیه در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.
او همچنین تسلط سریع و کامل طالبان بر افغانستان را با اشاره به توافق دولت ترامپ با طالبان به گردن سلف خود انداخته و از «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری افغانستان ابراز ناامیدی کرده بود. بایدن، علی‌رغم آنکه چند هفته قبل‌تر گفته بود که ساختار امنیتی افغانستان قادر به دفاع از این کشور در برابر هجوم احتمالی طالبان خواهد بود، در سخنرانی بامداد سه شنبه گذشته از عملکرد نیروهای امنیت ملی افغانستان نیز ابراز تأسف کرد.
در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود بایدن همچنین مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала