درخواست جمهوری‌خواهان آمریکا برای بررسی چگونگی خروج نیرو ها از افغانستان

CC0 / Pixabay / برخی از اعضای کانگرس امریکا خواستار قطع همکاری واشنگتن با اسلام آباد شدند
برخی از اعضای کانگرس امریکا خواستار قطع همکاری واشنگتن با اسلام آباد شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.10.2021
عضو شوید
 شماری زیادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنای ایالات متحده آمریکا خواستار بررسی چگونه‌گی خروج نیروهای این کشور از افغانستان شده اند.
  به گزارش اسپوتنیک، شماری از اعضای حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا تلاش دارند که کمیته دو حزبی را برای تحقیق در مورد چگونه‌گی روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تشکیل دهند.
رسانه‌های آمریکایی روز گذشته، سیزدهم میزان، گزارش داده‌اند که این تلاش از سوی جاش هالی و ریک اسکات، دو سناتور برجسته حزب جمهوری‌خواه، به راه انداخته شده است.
این دو عضو مجلس سنای آمریکا لایحه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که براساس آن، باید یک کمیته انتخابی کنگره آمریکا در بررسی همه‌جانبه، به همه پرسش‌ها در مورد چگونه‌گی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پاسخ دهد.
بایدن در سراشیبی سقوط/عدم رضایت آمریکایی از عملکرد بایدن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.10.2021
بایدن در سراشیبی سقوط/عدم رضایت آمریکایی از عملکرد بایدن
دیوید هالی که از نامزدان احتمالی انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا است، پیش‌تر خواستار استعفای مقامات بلندرتبه اداره بایدن شده بود.
به گفته او، جو بایدن روند خروج نیروهای آمریکایی که سبب کشته شدن سربازان این کشور و گیرماندن سایر شهروندان ایالات متحده شد را به گونه هدف‌مندانه‌ای مبهم نگه داشته است.
هالی تصریح کرد که مردم آمریکا شایسته دریافت پاسخ روشن هستند، اما اداره بایدن تصمیم گرفته است که مانع این کار شود.
او هشدار داده است که مقامات حکومت کنونی آمریکا در قبال این «افتضاح» مسوول‌اند و نیاز است که یک کمیته منتخب و جلسه عمومی کنگره امریکا تحقیقاتی را در این زمینه انجام دهند.
تاکنون، کوین کرامر، تام تیلیس، جونی ارنست، استیو دنیز و مایک براون از حزب جمهوری‌خواه در کنگره آ، به این تلاش‌ها پیوسته‌اند.
هرچند جاش هالی و ریک اسکات خواستار حضور نماینده‌گان حزب دموکرات در این کمیته شده‌اند، اما هنوز هیچ عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا با این لایحه پیشنهادی موافقت نکرده‌ است.
چگونه‌گی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و سقوط کابل به دست طالبان، اداره بایدن را با موجی از انتقادها در آمریکا روبه‌رو کرده است.
مقامات بلندرتبه اداره بایدن، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع تاکنون دوبار به مجلس نماینده‌گان و سنا در کنگره امر آمریکا یکا رفته‌اند و در این مورد شهادت داده‌اند.
با این حال، توضیحات این مقامات آن کشور تاکنون قناعت خاطر اعضای کنگره را در مورد ماهیت خروج از افغانستان فراهم نکرده است.
با نزدیک شدن زمان خروج نیروهایی ۀمریکایی از افغانستان، طالبان روند سقوط ولایات را کلید زدند و سرانجام در بیست‌وچهارم اسد/پانزدهم اگست، کابل را تصرف کردند.
هم‌زمان با این، انفجار انتحاری در نزدیکی میدان هوایی کابل هنگام تخلیه شهروندان خارجی و کشته شدن 13 سرباز آمریکایی سبب شد که بیش‌تر شهروندان آمریکا حکومت آن کشور را مقصر کشته شدن سربازان آمریکایی و وضعیت کنونی افغانستان بدانند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала