روایت سی ان ان از حیف و میل چند میلیارد دالری امریکا در افغانستان

CC0 / Pixabay / روایت سی ان ان از حیف و میل چند میلیارد دالری امریکا در افغانستان
روایت سی ان ان از حیف و میل چند میلیارد دالری امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.10.2021
عضو شوید
هزینه های گزاف و بیهوده امریکا در جریان بیست سال با عنوان های چون «هدر رفت، کلاهبرداری و سوء استفاده» در این روزها مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. 
به گزارش اسپوتنیک به نقل ایرنا، تارنمای اسپانیایی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی تفصیلی پیرامون هزینه‌های گزاف و بیهوده حضور نظامی ۲۰ ساله امریکا در افغانستان نوشت: حدود ۵۰۰ میلیون دالر برای هواپیماهایی که به زحمت در طول یکسال پرواز می‌کردند. هتلی عظیم به ارزش ۸۵ میلیون دالر که هرگز افتتاح نشد و در حال تخریب است. ۲۴۹ میلیون دالر هزینه ساخت بزرگراه نیمه کاره بین شهرهای قیصار و لغمان. یونیفورم‌های استتار برای ارتش افغانستان که الگوی خاص آن، ۲۸ میلیون دالر هزینه اضافی داشت و احداث یک مرکز بهداشتی در دریای مدیترانه.
این هزینه‌ها بخشی از فهرست شکایات مربوط به «اتلاف، کلاه‌برداری و سوءاستفاده» در چارچوب اهداف و برنامه‌های بازسازی آمریکا در افغانستان است؛ برنامه‌ای که هزینه‌های آن در طول ۲۰ سال به ۱۴۵ میلیارد دالر رسید. هزینه‌هایی که دسترسی عموم به جزئیات آن‌ها به دلیل ممیزی‌های فراوان و عمدتا به درخواست وزارت امور خارجه آمریکا و به بهانه نگرانی‌های امنیتی امکان‌پذیر نیست.  
دونالد ترامپ  رئیس جمهور امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.08.2021
ترامپ: ارتش افغانستان برای دالر جنگید نه برای دفاع جمهوری
سی‌ان‌ان داده‌های پنتاگون از ۸۲۵ میلیارد دالر مجموع هزینه جنگ افغانستان را رقمی پایین می‌داند و معتقد است حتی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از هزینه‌ای بیش از دو تریلیون دالر، حدود دو برابر بیشتر از برآوردهای پنتاگون خبر داده است. رقمی که هزینه‌های جنگ افغانستان در بلند مدت همچون مراقبت از کهنه سربازان را شامل می‌شود.  
برق برای کابل
نیروگاه برق «تره خیل» در سال ۲۰۰۷ میلادی در حومه شهر کابل با هدف مقابله با اختلال احتمالی روند تامین برق از ازبیکستان ساخته شد.
اما یک مشکل عمده در زمینه این سازه مدرن وجود داشت و آن اینکه افغانستان دسترسی کمی به گازوئیل دارد و مجبور بود سوخت را با استفاده از لاری ها به کارخانه ارسال کند که این امر روند تولید برق را بسیار گران می‌کرد.
از زمانی که نیروگاه تره خیل در کابل ساخته شد، موتورها و تجهیزات الکتریکی این نیروگاه با مشکلات زیادی روبرو شد که با ایجاد اخلال در فرآیند تولید جریان برق، هزینه‌های نگهداری این نیروگاه را نیز افزایش داد. هزینه ساخت این تاسیسات ۳۳۵ میلیون دالر و هزینه سوخت سالیانه آن ۲۴۵ میلیون دالر برآورد شده است.
ارزیابی‌های اخیر اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان نشان می‌دهد که در بهترین حالت، ظرفیت تولید این نیروگاه ۲.۲ درصد برآورد شده است.  
بانک توسعه آسیایی برای نیروگاه برق خورشیدی کابل 44 میلیون دالر کمک می کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.11.2017
بانک توسعه آسیایی برای نیروگاه برق خورشیدی کابل 44 میلیون دالر کمک می کند
ناوگان هواپیماهای باری
نیروی هوایی نوپای افغانستان به هواپیماهای باری نیاز داشت. هواپیمای ایتالیایی جی‌ ۲۲۲ (G۲۲۲)، انتخاب پنتاگون در سال ۲۰۰۸ بود. اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) زمانی از جود این هواپیماها آگاه شد که «جان سوپکو» بازرس ویژه این نهاد در سفر به افغانستان، با دیدن چندین فروند هواپیمای پارک شده در فرودگاه کابل، از چرایی وجود آن‌ها سوال کرد.
شش سال بعد، ۱۶ فروند هواپیمای تحویل داده شده به افغانستان که در آن زمان فرسوده شده بود به قیمت ۴۰ هزار و ۲۵۷ دالر به فروش رفت. هزینه تمام شده این طرح ۵۴۹ میلیون دلار بود.
ستاد بی استفاده تفنگداران دریایی در بیابان
ساپکو در سخنرانی گفت ساخت این مرکز کنترل ۲۰ هزار متر مربعی در هلمند ضروری نبود. قرارگاهی در خطرناک‌ترین منطقه افغانستان که در سال ۲۰۱۰ شاهد افزایش تفنگداران دریایی آمریکا بود اما با واگذاری پایگاه لیدِرنک به نیروهای امنیتی افغانستان، حتی خود آن‌ها نیز از آن استفاده نکردند.   
به نوشته سی‌ان‌ان، هزینه ساخت این پایگاه ۳۶ میلیون دالر بود اما هرگز مورد استفاده قرار نگرفت.
Afghan National Army (ANA) soldiers keep watch at a checkpost in Logar province, Afghanistan February 16, 2016 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.06.2017
28 میلیون دالر مصرف بیهوده پنتاگون برای خرید یونیفورم نظامیان افغان
الگوی یونیفورم‌های استتار نامناسب
در سال ۲۰۰۷، یونیفورم‌های جدید برای ارتش افغانستان سفارش داده شد. پنتاگون طی یک دهه گذشته میلیون‌ها دالر صرف خرید یونیفرم‌ برای ارتش افغانستان کرده که اکثر آنها به دلیل نامناسب بودن برای شرایط آب و هوایی منطقه استفاده نشده‌اند.
به گزارش جان ساپکو، لباس های خریداری شده برای ارتش افغانستان برای استتار در مناطق جنگلی مناسب بوده و این در حالی است که تنها ۲.۱ درصد مساحت افغانستان را جنگل ها تشکیل می دهند.
درمجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار لباس سفارش داده شد که هر کدام بین ۴۳ تا ۸۰ دالر آمریکا هزینه داشتند.
جاده‌ای که ساخته نشد
پروژه ساخت یک جاده کمربندی برای سراسر افغانستان به ارزش میلیاردها دالر از کمک‌های جهانی راه‌اندازی شد. ۲۳۳ کیلومتر این جاده در شمال افغانستان بین شهرستان قیصار در ولایت شبرغان و لغمان در ولایت بادغیس است که به پیمانکاران خارجی داده شد.
هزینه این بخش جاده ۲۴۹ میلیون دالر بود. اما فقط ۱۵ درصد این جاده احداث شد و در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، عملا هیچ کاری در این جاده صورت نگرفت. پیمانکار این قرارداد میلیون‌ها دالر از شرکت‌های کوچک دخیل در این پروژه گرفت و از افغانستان خارج شد، بدون آنکه پول این شرکت‌ها را بپردازد.
مبارزه با تولید تریاک
هزینه برنامه‌های آمریکا برای مقابله با قاچاق مواد مخدر در افغانستان از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸، روزانه ۱.۵ میلیون دالر هزینه داشت اما تولید تریاک در این کشور در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش ۳۷ درصدی نسبت به سال قبل آن بوده است.  
بر اساس آخرین گزارش اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان، این رقم سومین میزان رکورد تولید تریاک در افغانستان از سال ۱۹۹۴ میلادی است.  
در سال ۲۰۱۷ نیز تولید تریاک در این کشور، چهار برابر بیشتر از سال ۲۰۰۲ گزارش شده است.
هتل لوکس نیمه‌کاره
قرار بود در نزدیکی سفارت آمریکا هتلی پنج‌ستاره با استانداردهای جهانی ساخته شود. آمریکا برای ساخت این هتل ۸۵ میلیون دالر وام داد. این هتل هرگز تکمیل نشد و «سیگار»  پس از بررسی، به این نتیجه رسید که وام ۸۵ میلیون دالری آمریکا از بین رفته است.
نکته حائز اهمیت اینکه دولت آمریکا مجبور است سالانه صدها هزار دالر برای تامین امنیت این ساختمان نیمه‌کاره بپردازد، بدون آنکه کوچک‌ترین استفاده‌ای داشته باشد.
در گزارشی که سیگار در اکتبر ۲۰۲۰ منتشر کرد، آمده است که کنگره آمریکا ۱۳۴ میلیارد دالر به بازسازی افغانستان اختصاص داده بود. در این بین، سیگار فقط توانسته است ۶۳ میلیارد دالر را بررسی کند. از مجموع این ۶۳ میلیارد دالر ۱۹ میلیارد دالر در نتیجه حیف‌ومیل، سوءاستفاده و کلاهبرداری از بین رفته است.
 
 
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала