رایزنی معاون وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های ارشد پاکستان درباره وضعیت افغانستان

© @https://twitter.comرایزنی معاون وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های ارشد پاکستان درباره وضعیت افغانستان
رایزنی معاون وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های ارشد پاکستان درباره وضعیت افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.10.2021
عضو شوید
  معاون وزیر خارجه آمریکا با رهبران پاکستان در حالی نشست برگزار کردند که برخی مسائل شامل سوالاتی درباره سطح تعامل آتی با طالبان در افغانستان و تخلیه اتباع خارجی و افغان هایی بود که میخواهند از این کشور تحت حاکمیت طالبان خارج شوند هنوز حل نشده باقیمانده است.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا  که واخر پنجشنبه وارد پایتخت پاکستان شد، روز جمعه با ژنرال قمر جاوید بجوا، رئیس ارتش پاکستان که معمار اصلی استراتژی پاکستان در قبال افغانستان به شمار میرود، ملاقات کرد. شرمن همچنین امروز (شنبه 9 اکتبر) با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان دیدار و رایزنی داشت.
قریشی: برای بهتر شدن طالبان پول های افغانستان باید آزاد شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2021
قریشی: برای بهتر شدن طالبان پول های افغانستان باید آزاد شوند
اطلاعات اندکی از این نشست ها در دسترس است. در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که "یک ساختار سیاسی جامع و فراگیر که بازتاب تنوع قومیتی جامعه افغانستان باشد، برای ثبات و پیشرفت افغانستان ضرورت دارد."
این پیام واضحی به طالبان است؛ اینکه یک دولت افغان قابل قبول، دولتی است که شامل نمایندگان تمام اقلیت های افغان باشد. این بیانیه همچنین پیامی به جهان داشت؛ اینکه "وضعیت کنونی نیازمند مشارکت مثبت جامعه بین المللی، کمک انسانی فوری، آزادی منابع مالی افغانستان و تدابیری برای کمک به ساخت اقتصاد بادوام به منظور کاستن از درد و رنج مردم افغان است."
وندی شرمن که روز پنجشنبه برای سفری دو روزه وارد  پاکستان شده بود، همچنین شامگاه همان روز با معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان برای بررسی "تحولات در افغانستان و راه های پیشبرد همکاری در خصوص روابط دوجانبه" ملاقات داشت.
در همین حال افغانستان همچنین موضوع یک نشست امنیت ملی روز جمعه با حضور رهبران ارتش پاکستان و عمران خان، نخست وزیر پاکستان بود. در یک بیانیه هشدار داده شد که بی ثباتی در افغانستان میتواند "تبعات شدیدی" برای پاکستان داشته باشد. عمران خان دستور داد تا یک شبکه ویژه برای هماهنگی کمک بشردوستانه به افغانستان و مدیریت مرز پاکستان با این کشور همسایه تشکیل شود.
پرسش اصلی که در دستورکار این دیدار ها قرار داشت، این بود که چه کسی قرار است تامین مالی برای جلوگیری از افول اقتصادی کامل و بحران انسانی قریب الوقوع در افغانستان را بر عهده بگیرد. از زمان روی کار آمدن طالبان، میلیاردها دالر کمک متوقف شده است. حدود هشتاد درصد بودجه دولت سابق افغانستان از اهداکنندگان بین المللی تامین میشد.
با اینکه پاکستان از هرگونه به رسمیت شناختن یکجانبه طالبان دوری کرده است، اما اسلام آباد روی تعامل بیشتر با کابینه مردانه و طالبانی افغانستان تاکید دارد.
پاکستان همچنین از آمریکا خواسته است تا میلیاردها دالر اعتبار را به روی طالبان باز کند تا آنها بتوانند دستمزد وزرا را پرداخت کرده و از افول اقتصادی جلوگیری کنند. کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل هشدار داده است که چنین بحرانی ممکن است به مهاجرت جمعی منجر شود.
در حال حاضر ایالات متحده با برخی از رهبران طالبان و وزرای کنونی کابینه طالبان مذاکراتی دارد تا تخلیه اتباع آمریکایی باقیمانده در افغانستان و دیگران را تضمین کند. در داخل، سناتورهای آمریکایی به دنبال لایحه ای هستند که حاکمان جدید افغانستان را تحریم کنند.
این لایحه که اواخر ماه گذشته از سوی 22 سناتور جمهوریخواه ارائه شد، همچنین خواستار تحریم پاکستان بابت ایجاد پناهگاه امن برای طالبان است. این امر خشم پاکستان را برانگیخته است، به ویژه پس از آنکه واشنگتن از کمک اسلام آباد برای پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان بهره برد.  
 در این طرح همچنین از آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواسته شده است که ارزیابی‌های خود را از نقش پاکستان در حمایت از قدرت گرفتن دوباره طالبان در کابل، به کنگره ارائه نماید.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала