طالبان امید به رسمیت شناختن دارند

© Photo / Abdul.Q.Bدیدار هیات طالبان با وزیر خارجه قطر در دوحه
دیدار هیات طالبان با وزیر خارجه قطر در دوحه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.10.2021
عضو شوید
امارت اسلامی به رسمیت شناخته شدن رژیم شان از سوی جامعه جهانی امیدواری دارد.
به گزارش اسپوتنیک، طلوع خبر داده است که از سویی‌ هم، شماری از دیپلمات های پیشین کشور، دیدار دو بارۀ هیأت‌ دو طرف را امتیاز دهی امریکا به طالبان می‌دانند.
 عمران خان: آمریکا ناچار است دولت طالبان به رسمیت بشناست  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.10.2021
عمران خان: آمریکا ناچار است دولت طالبان به رسمیت بشناسد
هر چند جزییات بیشتر از گفت‌وگو میان هیأت‌ امارت اسلامی و امریکا به رسانه‌ها درز نکرده است، اما وزارت اطلاعات و فرهنگ این دیدارها را تلاش به رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی واشنگتن می‌داند.
 ذبیح الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ میگوید که هیأت امارت اسلامی مسئله به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی را نیز در این گفت‌وگوها مطرح خواهد کرد.
مجاهد گفت: «مسائل متعدد است که باید با امریکایی‌ها در میان گذاشته شود. یکی عملی کردن پیمان دوحه که بسیار مهم بود هم برای امریکا و هم برای ما. دوم مساله پول افغانستان که در بانک امریکایی‌ها مسدود کره اند. سوم مساله به رسمیت شناختن افغانستان است از طرف جامعۀ جهانی و خود امریکا و ملل متحد.»
تا حالا دو طرف روی گشودن فصل تازۀ همکاری میان کابل و واشنگتن، عملی شدن کامل موافقتنامۀ دوحه، آزاد سازی دارایی‌ های مالی افغانستان، احترام به حریم فضایی افغانستان، ادامه فراهم سازی کمک‌های بشری و حفظ ارزش‌های حقوق بشری بحث کرده اند.
طالبان: به کشورهای سفیر می‌فرستیم که ما را به رسمیت بشناسند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.09.2021
طالبان: به کشورهای سفیر می‌فرستیم که ما را به رسمیت بشناسند
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما خواستار ارتباط مثبت با همه همسایه‌ ها، کشورهای منطقه و جهان هستیم، و می‌خواهیم نگرانی‌ها و اختلافات را از راه گفت‌وگو با آن‌ها بر طرف کنیم.»
شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی، گفت: «نشست این‌ بار دوحه در حقیقت تداوم نشست‌ های قبلی حکومت امریکا با طالب است، با تفاوت این که این بار خود طالبان در افغانستان نظام خود را پیاده کردند.»
عزیز رفیعی، رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان، گفت: «مذاکرات دوحه نشان خواهد داد که آیا طالبان توانایی گذاشتن تفنگ و برداشت قلم برای حکومتداری خوب در افغانستان و فکر همه‌گیر و همه‌ پذیر را دارند یا نه؟»
در همین ‌حال، نماینده‌گان امارت اسلامی در دوحه با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، معاون صدراعظم و وزیر امور خارجۀ قطر نیز دیدار کرده اند.
در این دیدار، آنان روی روابط دوستانه، پروژه‌های اقتصادی و برخی موضوعات دیگر گفت‌وگو کرده اند.
قرار است هیأت امارت اسلامی با اعضای هیأت اتحادیۀ اروپا نیز دیداری داشته باشند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала