برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در کابل

© Photo / Owegoo.comشهر انقره
شهر انقره - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.10.2021
عضو شوید
طالبان از پیشنهاد ترکیه مبنی بر دعوت نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در افغانستان استقبال کرد.
به گزارش اسپوتنیک، طلوع خبر داده است که کابل از پیشنهاد وزارت خارجه ترکیه مبنی بر سفر وزیران خارجه شماری از کشورهای اسلامی به افغانستان، استقبال کرده است.
مقامات امارت اسلامی می‌گویند که نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در کابل می‌تواند چالش‌های سیاسی حکومت کنونی با کشورهای جهان را حل کند.
نشست عاجل طالبان با ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.10.2021
نشست عاجل طالبان با ترکیه
وزیر خارجه ترکیه مولود چاووش اوغلو به روز چهارشنبه در یک نشست خبری با وزیر خارجه اندونیزیا از سفر وزیران خارجه کشورهای اسلامی تا چند روز دیگر به کابل خبر داد.
وزیر خارجه ترکیه گفته است که این سفر به هدف ایجاد شرایط لازم برای زمینه سازی به کمک‌های بشری به افغانستان صورت خواهد گرفت. به گفته وی، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این باره با شماری از وزیران خارجه کشورهای اسلامی گفت‌وگو شده بود.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی وزارت اطلاعات و کلتور در این باره گفت: «در عموم گام بهتر و خوب است. ما استقبال میکنیم و انشالله از آنها پذیرای خواهیم کرد و این می‌تواند مسائل و مشکلات سیاسی کشور را که در ارتباط با کشورهای بیرونی داریم تا حد زیاد حل سازد.»  
دیدار وزیر معارف طالبان با سفیر ترکیه در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.10.2021
دیدار وزیر معارف طالبان با سفیر ترکیه در کابل
از سویی هم، امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی روز پنج‌شنبه به ترکیه رفته است و قرار است با مقام‌های ترکیه دیدار کند.
آقای مجاهد می‌گوید یکی از آجندای دیدار امیر خان متقی با مقامات ترکیه، گفت‌وگو در باره چگونگی برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در کابل خواهد بود.
طارق فرهادی آگاه مسایل سیاسی گفته است: «برای بعضی کشورهای اسلامی سوالات زیاد پیدا شده، بعد از آمدن طالبان در قدرت بعضی ها تصمیم گرفته شده، مثلاً حکومت سرپرست تا چه وقت، مشارکت دیگران چطور میشود. مثلاً بسته بودن مکاتب دختران در لیسه تا چه وقت.»
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر گفت: «تا هنگامی که کشوری به نام افغانستان و افغان‌ها وجود داشته باشد؛ ما باید به اوضاع رسیدگی کنیم. هر حکومتی که در راس قرار داشته باشد، نباید این کشور را ترک کنیم.»
این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شود که قرار است مسکو نیز در بیستم ماه اکتوبر نشستی را در باره مسایل افغانستان میزبانی کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала