خلیل‌زاد: جنگ برای امریکا پایان یافت، اما افغانستان با آزمون‌های بزرگی مواجه است

© @https://twitter.com/USEmbassyKabulخلیل‌زاد: جنگ برای امریکا پایان یافت، اما افغانستان با آزمون‌های بزرگی مواجه است
خلیل‌زاد: جنگ برای امریکا پایان یافت، اما افغانستان با آزمون‌های بزرگی مواجه است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.10.2021
عضو شوید
نمایندۀ پیشین امریکا برای صلح افغانستان به‌دنبال استعفایش از این سمت، گفته که جنگ برای امریکا در افغانستان پایان یافته است.
به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد یک روز پس از کناره گیری‌اش از سمت نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان گفته است که مردم افغانستان آزمون‌های بزرگ در پیش دارند.
آقای خلیل‌زاد روز گذشته (سه شنبه، 27 میزان) در توییتر خود نگاشته است که «نیروهای امریکایی بیرون شده اند و جنگ برای امریکا پایان یافته است، اما این فصل آخر نیست. افغان‌ها، به‌شمول اقتصاد و امنیت، آزمون‌های بزرگی در پیش رو دارند».
زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.10.2021
خلیل‌زاد: در گفتگو های صلح افغان‌ها نتوانستند از فرصت استفاده کنند
وی همچنان نوشته است که برای صلح افغانستان و منطقه متعهد باقی مانده است.
از سویی هم، نمایندۀ پیشین امریکا برای صلح افغانستان گفته که «من به امکان صلح و رفاه در افغانستان و به سطح گسترده در منطقه متعهد مانده‌ام. این چیزیست که افغان‌ها بیشتر از 40 سال آروزی آنرا داشته اند. امریکا در کنار آن‌هاست».
این دیپلمات در دو توییت جداگانۀ دیگر همچنان گفته است که امریکا،‌ جامعه‌ای جهانی و رهبران افغانستان در تعامل باقی خواهند ماند و تقرر تام وست، معاون خود را منحیث جانشین‌اش، خوش آمدید گفته و از همکاران وزارت خارجه، دفاع و ادارات استخباراتی ایالات متحده به‌خاطر پیش برد فعالیت‌های اش در عرصه‌ای روند صلح افغانستان قدردانی کرده است.
دو روز پیش وزارت امور خارجۀ ایالات متحده امریکا از پایان کار زلمی خلیل‌زاد به‌حیث نمایندۀ ویژۀ این کشور برای صلح افغانستان خبر داده و گفته بود که او از مقامش کنار رفته است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا گفته بود که توماس وست به‌جای زلمی خلیل‌زاد به‌حیث نماینده ویژه امریکا در امور‌ صلح افغانستان تعیین شده است.
کنارفتن خلیل‌زاد از این مقام با واکنش‌های گسترده مواجه شد. شماری از مقام‌های ارشد پیشین حکومت افغانستان گفته که او را در انجام مأموریتش برای تأمین صلح در افغانستان «ناکام» بود. همچنین تعدادی گفته که او «نقش ویران‌گرش را در روند اسارت‌باری به‌نام صلح تکمیل کرده است».
اما گروه طالبان گفته که در زمان ریاست خلیل‌زاد بر هیأت مذاکره‌کنندۀ امریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و جو بایدن، پیش‌رفت‌های خوبی داشته است.
خلیل‌‎زاد با ملا عبدالغنی برادر که در آن زمان ریاست دفتر سیاسی طالبان در قطر را بر‌عهده داشت، توافق‌نامه دوحه را امضا کرد. قبلا مقام‌های ارشد امنیتی امریکا تأیید کرده بودند که این توافق‌نامه یکی از عوامل سقوط نظام پیشین افغانستان بوده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала