دیدار سرپرست وزیر خارجه طالبان با سفیر ایران ماندگار کابل

© Abdul Qahar Balkhiدیدار سرپرست وزیر خارجه طالبان با سفیر ایران ماندگار کابل
دیدار سرپرست وزیر خارجه طالبان با سفیر ایران ماندگار کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.10.2021
عضو شوید
سرپرست وزیر امور خارجه گروه طالبان امروز در دیدارش با سفیر ایران ماندگار کابل درباره همکاری های دوجانبه گفت و گو کردند. 
امیر خان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.10.2021
متقی در مسکو: هیچ دلیلی موجود نیست که به رسمیت شاخته نشوییم
به گزارش اسپوتنیک، عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت امور خارجه گروه طالبان در تویترش درباره دیدار سرپرست وزیر خارجه این کشور با سفیر ایران ماندگار کابل نوشت: امروز مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجهٔ افغانستان با بهادر امینیان، سفیر ایران مقیم کابل و هیأت همراه وی ملاقات نمود.
او افزوده است: درین ملاقات، آقای امینیان گفت، که مشکلات اقتصادی دشمن مشترک دو کشور بوده و ایران آماده است تا در بخش‌های انرژی، مواصلات، معادن، تجارت و صحت در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.
در ادامه سخنگوی وزارت خارجه طالبان نوشته است: متقی ضمن ابراز آمادگی امارت اسلامی در بخش‌های یادشده، خواهان توجه ویژه برای رسیدگی به مشکلات مهاجران افغانستانی در ایران ‌و برداشتن گام‌ها جهت تسهیل تردد افغانستانی ها از مرز گردید.
یادآوری می کنیم، که در سالهای پسین ایران و پاکستان شریک بازرگانی خارجی افغانستان بوده و به عنوان دهلیز مهمی برای ورود کالاهای بازرگانان افغانستانی به بازارهای خارجی و همچنین واردات به این کشور باقی مانده است. 
بر اساس گزارش اداره ملی آمار و اطلاعات دولت پیشین افغانستان، در سال 2020، ایران با عرضه کالاهای خود به ارزش 1.1 میلیارد دالر به بازار افغانستان، بدین ترتیب بزرگترین صادر کننده برای مصرف کنندگان در آن کشور شناخته شد.
وضعیت در افغانستان
پس از آنکه امریکا در بهار سال روان اعلام کرد، که نیروهای مسلح خود را از آنجا بیرون می کند، طالبان عملیات گسترده ای را برای برقراری کنترل بر افغانستان آغاز کردند.
در 15 اگوست، جنگجویان گروه طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند و رئیس جمهور اشرف غنی از افغانستان گریخت. در 6 سپتامبر طالبان اعلام کردند، که کنترل خود را بر کل قلمرو افغانستان برقرار کرده اند و در 7 سپتامبر ترکیب دولت موقت را اعلام کردند، که شامل اعضای منحصر به فرد این گروه و عمدتا نمایندگان بزرگترین گروه قومی - پشتون ها بود.
در هشتم سپتامبر، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نگرانی کشورش را از اینکه مقامات جدید افغانستان از ضرورت ایجاد یک دولت فراگیر نادیده می گیرند، ابراز کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала