غرفه خالی افغانستان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

© AFP 2023 / Daniel Roland غرفه خالی افغانستان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
  غرفه خالی افغانستان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.10.2021
عضو شوید
حوادث اخیر در افغانستان به صنعت نشر، پخش و چاپ کتاب صدمه جدی وارد کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسا نه ها، اجمل عازم رئیس انتشارات عازم با انتشار مطلبی در فیسبوکش نوشته که «متأسفانه حوادث اخیر در افغانستان به صنعت نشر، پخش و چاپ کتاب صدمه جدی وارد کرد.
نمایشگاه کتاب صلح در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2021
چندرسانه ای
نمایشگاه کتاب صلح در کابل به روایت تصویر
ویسنده‌ها یگانه شغل شان که نوشتن کتاب بود، ناشران که یگانه شغل شان نشر کتاب بود، کتابفروشان که یگانه شغل شان پخش کتاب بود و هزاران تن از کارگران و کارمندان چاپخانه‌ها همه و همه شغل شان را از دست دادند. از دست دادن شغل یک قسمت ماجرا است، ولی این که جامعه افغانی که جداً نیازمند دانش روز هستند و جداً نیاز به آگاهی دارند، چگونه بعد از این به آن دست یابند؟. این همه سوال‌ها فعلاً لاجواب است و متأسفانه امیدها به صفر تقرب نموده اند.»
رییس انتشارات عازم گفته که حضور بدون کتاب این انتشارات در نمایشگاه سبب شد تا بسیار از اشتراک کنند‌گان به وضعیت افغانستان به گفته‌ی او گریه کنند.
او نوشته «من به وضوح نزدیکی قلبی و انسانیت انسان‌ها را دیدم و حس کردم. گریه یک آلمانی، گریه یک اتریشی، گریه یک کانادایی، گریه یک فرانسوی، گریه یک برازیلی، گریه یک ترکی، گریه یک ایرانی و گریه‌های افغان‌ها را دیدم. حمایت رسانه‌ها و ارگان‌های فرهنگی کشورهای مختلف را دیدم. به این باور رسیدم که این فقط سیاست‎ها اند که انسان‌ها را از هم جدا نموده، حس تنفر ایجاد کرده اند و بالاخره سبب قتل و غارت داشته‌های انسان‌ها می‌گردند.»
بیش از دو ماه از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان می گذرد، در این مدت بیشتر کسب وکارهای خصوصی به دلایلی با کساد مواجه شده است.
گفتنی است بعد از فرار اشرف غنی از افغانستان، صدها تن از فرهنگیان، اساتید دانشگاه ها و هنرمندان نیز کشور را ترک کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала