ازبیکستان: افغانستان برای ما منافع راهبردی دارد؛ از سال 1990 با طالبان در ارتباطیم

© Sputnik / Рамиз Бахтияровازبیکستان: افغانستان برای ما منافع راهبردی دارد؛ از سال 1990 با طالبان در ارتباطیم
ازبیکستان: افغانستان برای ما منافع راهبردی دارد؛ از سال 1990 با طالبان در ارتباطیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.11.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه ازبیکستان گفت: واقعیت این است که افغانستان برای ازبیکستان منافع راهبردی دارد.
افغانستان محور گفت‌وگوی مقام های ازبیکستان و اتحادیه اروپا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.10.2021
افغانستان محور گفت‌وگوی مقام های ازبیکستان و اتحادیه اروپا
کامل‌اف اظهار داشت: ازبکستان و افغانستان، ریشه‌های مشترک، اشتراکات فرهنگی، دینی و سنتی دارند. تمام این مشترکات روابط ویژه‌ای را بین دو کشور به وجود آورده است.
وزیر امور خارجه ازبیکستان ادامه داد: اگر حتی به تاریخ نگاه کنیم، در کشور افغانستان شخصیت‌های برجسته ازبیکستان مانند «ابوریحان بیرونی»، «علیشیر نوایی» و بسیاری دیگران مدفون شده اند. این از آن گواهی می‌دهد که تاریخ ازبیکستان و افغانستان به قدری به هم پوسته بودند که بین آنها طی قرونی حتی مرزهای دولتی هم وجود نداشت. همه اینها در خاطره تاریخی، در روابط متقابل یک دیگر حفظ می‌شود.
وی عنوان کرد: افغانستان برای ازبیکستان منافع راهبردی از لحاظ امنیت ملی، ثبات منطقه‌ای، منافع اقتصادی و ترانزیت و بهره برداری از قلمرو افغانستان برای رسیدن به دریا دارد. اجرای تمام این اقدامات مستلزم ثبات منطقه‌ای، صلح و آرامش در افغانستان است.
وزیر امور خارجه ازبیکستان خاطرنشان کرد: ما اخیرا همایش بزرگ «آسیای مرکزی و جنوبی: به هم پیوستگی منطقه‌ای، ستیزه جویی‌ها و امکانات» برگزار کردیم. از همکاران روسی بابت حمایت و حضور شخصی همکار و دوست ما «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تشکر می‌کنم. حضور وی به همایش ما اهمیت خاصی بخشیده است.  
کامل‌اف گفت: ما توسعه اوضاع افغانستان را به دقت رصد کردیم، تمام ابعاد را بررسی و با تمام نیروهای اصلی در کشور در همان سال‌های 1990 میلادی از جمله با «طالبان» روابط برقرار کردیم. تجزیه و تحلیل‌های سال‌های اخیر ما نشان داد که «طالبان» بخش با اهمیت و نیروی قدرتمند افغانستان و جامعه افغانستان است. بر اساس تجزیه و تحلیل‌ها در ذهن ما تصور حاصل شد که در «طالبان» به قدرت می رسند و این تصور تایید شد. ما برای این آماده بودیم و در این رابطه سال‌های اخیر با آنها شفاف عمل کردیم و حتی دفتر «اشرف غنی» ریاست جمهوری را نیز مطلع کردیم. البته، آنها از این امر خوششان نیامد. 
وزیر امور خارجه ازبیکستان اظهار داشت: پس از حوادث آگوست ما از ایجاد دولت موقت که فعلا به رسمیت نشناختیم، استقبال کردیم. فکر می‌کنم، در این نقطه مشترکا اقدام خواهیم کرد. نتیجه گیری ما بر این اساس بود که این یک واقعیت است، جایگزین دیگری وجود ندارد.
کامل‌اف افزود: مسائل بسیاری است که باید امروز حل و فصل شود. فرض کنیم، امنیت مناطق مرزی با چه کسی باید حل شود؛ «اشرف غنی» قلمرو افغانستان را ترک کرد و در حال حاضر کنترل در دستان طالبان است. ما با آنها به توافق رسیدیم. آنها وعده دادند که امنیت مناطق مرزی در ولایت «بلخ»، شهر «مزار شریف»، در مرز را به طور کامل تامین می‌کنند. 
وزیر امور خارجه ازبیکستان ادامه داد: ما به پیش حرکت کردیم. اخیرا از هیئت بزرگ دولت موقت به سرپرستی «مولوی عبدالسلام حنفی» معاون نخست وزیر که همچنین ریاست هیئت را در قالب «مسکو» بر عهد داشت، به شهر «ترمذ» دعوت کردیم و همچنین به صورت حضوری با تمام اعضای دولت موقت گفت و گو انجام دادیم. علاوه بر این، «طالبان» امنیت اجرای طرح‌های مانند خط انتقال برق «سرخان- پل خمری»، خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» به آسیای جنوبی از طریق پاکستان و همچنین بسیاری دیگر کشورها را تضمین کردند.
کامل‌اف یادآوری کرد: من ارزیابی مثبت خود را در مورد نتایج گفت و گوها در قالب «مسکو» اظهار داشتم. سخنرانی «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و اسناد نهایی تصویب شده را به دقت بررسی کردیم. دیدگاه‌های ما در بیشتر موارد مشابه است، ما از نتایج قالب «مسکو» استقبال می‌کنیم. این پایه خوبی برای همکاری‌های دوجانبه با روسیه در مسائل افغانستان ایجاد می‌کند.
وزیر امور خارجه ازبیکستان در پایان اظهار داشت: ما مانند روسیه خواستار آزاد کردن دارایی‌های افغانستان در بانک‌های غربی و آمریکایی هستیم. به زودی زمستان آغاز می‌شود. مشکل اصلی برای افغانستان همچنان جلوگیری از فاجعه انسانی است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала