بیانیه پایانی نشست دهلی؛ تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

© Photo / twitterبیانیه پایانی نشست دهلی؛ تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
بیانیه پایانی نشست دهلی؛ تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.11.2021
عضو شوید
مقام‌های ارشد امنیتی هشت کشور، در بیانیه پایانی نشست افغانستان در هند تاکید کردند که خاک افغانستان نباید به پناهگاه، مکانی برای آموزش، برنامه‌ریزی یا هرگونه اقدامات تروریستی تبدیل شود.
به گزارش اسپوتنیک، این نشست منطقه‌ای امروز (چهارشنبه) به ریاست آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند و با حضور مشاوران امنیت ملی و دبیران شوراهای امنیت از هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد. چین و پاکستان دعوت هند را نپذیرفتند.
هندوستان تایمز نوشته‌است بر اساس بیانیه منتشرشده در نشست امروز در مورد وضعیت در حال تحول افغانستان، به ویژه وضعیت امنیتی و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
شرکت کنندگان در این نشست بر حفظ تمامیت ارضی افغانستان تاکید و با مداخله قدرت‌های خارجی مخالفت کردند.
مشاوران امنیت ملی و دبیران شورای امنیت ملی کشورها همچنین خواستار همکاری جمعی در برابر تهدید رادیکال‌سازی، افراط‌گرایی، جدایی‌طلبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه شدند و بر ضرورت تشکیل یک دولت باز و واقعاً فراگیر که خواست همه مردم افغانستان باشد، تأکید کردند.
آنها همچنین تمام فعالیت‌های تروریستی را به شدت محکوم و بر تعهد قاطع خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن تاکید کردند.
ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان با استقبال از نشست امنیتی هند درباره وضعیت افغانستان از کشورهای شرکت کننده و دیگر کشورها خواست که «امارت اسلامی» را به رسمیت بشناسند.
تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.
یکی از شرایط شناسایی بین‌المللی طالبان که از سوی کشورها مطرح می‌شود، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است.
در گزارش شورای امنیت ملی روسیه آمده است که شرکت کنندگان در نشست، "حملات تروریستی در ولایات و شهرهای مختلف افغانستان را محکوم کردند و تاکید کردند که خاک افغانستان نباید برای پناه دادن و آماده‌سازی تروریست‌ها یا برای طراحی و تامین مالی اقدامات تروریستی استفاده شود." طرفین همچنین بر "تعهد قاطع خود برای مقابله با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن" از جمله تامین مالی چنین فعالیت‌هایی، رادیکال‌سازی و زیرساخت‌های تروریستی، تاکید کردند.
گفته می‌شود که شرکت‌کنندگان در این رایزنی‌ها در مورد وضعیت افغانستان به ویژه در زمینه امنیت و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن بحث و گفتگو کردند. از جمله موضوعات مورد بحث، وضعیت سیاسی و انسانی کنونی در این کشور، تهدیدهای تروریستی، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر از قلمرو آن است.
در این گزارش آمده است: در جریان رایزنی‌ها، مشاوران امنیت ملی و دبیران شورای امنیت بر حمایت قاطع خود از افغانستان صلح‌آمیز، امن و باثبات و همچنین بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و همچنین عدم مداخله در امور داخلی آن، تاکید کردند.
شورای امنیت ملی روسیه در پایان اعلام کرد: حضور تمام اقشار جامعه در ساختار اداری و سیاسی، شرط لازم برای موفقیت روند آشتی ملی در افغانستان است.
پس از آنکه دولت بایدن پایان عملیات نظامی امریکا در افغانستان و آغاز خروج نیروهایش را اعلام کرد، طالبان حمله‌ای را علیه نیروهای دولتی افغانستان آغاز کردند. در 15 اگست، طالبان بدون مواجهه با هیچ مقاومتی وارد کابل شدند و ظرف چند ساعت، کنترل کامل پایتخت افغانستان را به دست گرفتند. اشرف غنی، رئیس جمهور وقت افغانستان، گفت که برای جلوگیری از خونریزی، از سمت خود کناره گیری کرده و متعاقباً از کشور گریخته است.
در 6 سپتمبر، طالبان گفتند که کنترل کل کشور را به دست گرفته‌اند و یک روز بعد، حکومت موقت جدید خود را اعلام کردند. با این حال، این دولت هنوز به طور رسمی توسط هیچ یک از کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала