رهبر ایران دستور از سرگیری غنی‌سازی یورانیم را صادر کرد

عالی‌ترین مقام ایران دستور داده است تا عملیات غنی سازی یورانیم ایران سر از فردا تا حد 190 هزار سو از سر گرفته شود.
Sputnik

به گزارش اسپوتینک به نقل از تلویزیون پرس تی وی ایران، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی و عالی‌ترین مقام ایران امروز (دوشنبه، 14 جوزا) به سازمان انرژی اتمی ایران دستور داد تا فعالیت‌های غنی سازی یورانیم از سر گرفته شود. خامنه‌ای در سخنرانی خود در حضور مردم اعلام داشت که دستور می دهد از همین فردا، عملیات غنی سازی یورانیم تا حد 190 هزار سو (در چارچوب برجام) از سر گرفته شود.

رهبر ایران اعلام نمود که ایران نمی‌تواند همزمان تحت تحریم‌ها و "نظارت اتمی" قرار داشته باشد.

احتمال از سر گیری برنامه های غنی سازی اورانیوم توسط ایران

قبل از این عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در سپتمبر سال 2015 اعلام نموده بود که ایران قادر است به کمک سانتریفوژهای نسل ششم و هشتم در جریان 15 سال آینده 190 هزار واحد کار جداسازی بدست آورد.

به تاریخ هشتم می سال جاری، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد. 

به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی نیز اشاره نمود. 

قبل از این، روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.

 

بحث و گفتگو