چرا مردان بیشتر از زنان کرونا می‌میرند

© AP Photo / Wilfredo Leeچرا مردان بیشتر از زنان کرونا می‌میرند
چرا مردان بیشتر از  زنان کرونا می‌میرند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیمی از محققان رمز و راز اصلی مرگ مرد ها از اثر ابتلا به ویروس کرونا را توضیح نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان دانشگاه ییل در ایالات متحده توضیح می دهند که چرا مردان 1.7 برابر بیشتر از زنان در اثر ویروس کرونا می میرند.

راه حل معمای تفاوت های جنسیتی در ایجاد علائم شدید COVID-19 در مجله Science گزارش شده است.

محققان در توضیح این تفاوت می‌گویند، زنان دارای دو کروموزوم X هستند، و این کروموزوم ها حاوی ژن هایی می‌باشند که پاسخ های ایمنی را تنظیم می کنند. اگرچه فعالیت یکی از کروموزوم های X در نتیجه مکانیسم جبران دوز ژن کمرنگ شده است،  اما قسمتی از DNA ژن ها به فعال سازی سیستم ایمنی ذاتی کمک می‌کند.

Лысый мужчина - اسپوتنیک افغانستان
آیا کرونا باعث "طاسی" مردان می‌شود؟

هورمون جنسی استروژن زن ها نیز نقش محافظتی را ایفا می کند. این هورمون قادر است گیرنده ACE2 را که ویروس کرونا از طریق آن وارد سلول می‌شود، مسدود کند. همانطور که گفته شد، به نظر می رسد هورمون های مردانه آندروژن، قدرت ویروس را در آلوده کردن سلول ها افزایش می دهند.

مردان بالای 60 سال شروع به از دست دادن پاسخ ایمنی اولیه خود به SARS-CoV-2 می کنند و موارد شدید SARS-CoV-2 منجر به ایجاد یک وضعیت مرموز می شود که سیستم ایمنی بدن را به هم می ریزد؛ بطوریکه به جای اینکه سیستم ایمنی تنها به سلول های عفونی حمله کند، سلول های سالم را نیز مورد حمله قرار می دهد. این وضعیت که به طوفان سیتوکین معروف است می تواند کشنده باشد.

طوفان سیتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علایم مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала