سازگاری شگفت آور ویروس کرونا با انسان

© REUTERS / Phil Nobleکرونا
کرونا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.06.2021
عضو شوید
تیمی از دانشمندان در پی یک مطالعه سازگاری شگفت آور ویروس کرونا با انسان را مشخص ساختند.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان استرالیایی از دانشگاه فلیندرز و سایر سازمان های علمی در پی یک پژوهش مشخص نموده اند که  ویروس کرونا SARS-CoV-2  از همان مراحل اولیه شیوع همه گیری، به طور شگفت انگیزی از سازگاری بالایی با سلول های انسانی برخوردار بوده است و این ویژگی ویروس را از سایر ویروس های مشترک انسان و حیوانات متمایز می کند.

نتایج این مطالعه دانشمندان در مجله علمی Scientific Reports منتشر شده است.

متخصصان براساس تجزیه و تحلیل ساختاری کرونا ویروس S و آنزیم ارتباط دهنده آنژیوتانسین 2 (ACE2) که به آن متصل می شود، به این نتیجه رسیدند.  

 دانشمندان استرالیایی با استفاده از مدل سازی کامپیوتری SARS-CoV-2  مشخص کردند که ویروس برای ایجاد آلودگی در سلول‌های انسانی سازگاری داشته و این امر سوالات را در مورد منشاء ویروس ایجاد می‎‌کند.

دانشمندان: اولین شیوع کرونا در جهان به 20 هزار سال پیش باز می‌گردد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.06.2021
دانشمندان: اولین شیوع کرونا در جهان به 20 هزار سال پیش باز می‌گردد

دانشمندان از داده‌های ژنومیک 12 گونه جانوری برای ساختن سخت افزارانه مدل‌های رایانه‌ای گیرنده‌های اصلی پروتئین ACE2 برای هر گونه استفاده کردند.

با کمال تعجب نتایج نشان داد که SARS-CoV-2   محکم‌تر از هر گونه حیوانات آزمایش شده از جمله خفاش‌ها و پانگولین‌ها به سلول‌های انسانی متصل می‌شود. اگر یکی از گونه‌های جانوری مورد آزمایش منشاء باشد، به طور معمول انتظار می‌رود بالاترین میزان اتصال به ویروس را داشته باشد.

این مطالعه و سایر مطالعات نشان داده‌اند که قسمت خاصی از پروتئین سنبله ویروس پانگولین که به ACE2 متصل می‌شود تقریبا مشابه پروتئین سنبله  SARS-CoV-2 بود. این تقسیم پروتئین سنبله تقریبا یکسان، به طور قطع توضیح می‌دهد که چرا  SARS-CoV-2 به خوبی به ACE2 پانگولین متصل می‌شود.

در حال حاضر سوال بسیار مهم و آشکار چگونگی انتقال ویروس به انسان، دو توضیح اصلی دارد، این ویروس ممکن است از طریق حیوانات واسطه‌ای که هنوز یافت نشده است و یا از طریق خفاش‌ها به انسان منتقل شده باشد. اما از سوی دیگر هنوز هم نمی‌توان این را رد کرد که به طور تصادفی از آزمایشگاه ویروس شناسی منتشر شده باشد. برای تایید هر یک از این توضیحات، یک تحقیق علمی و مبتنی بر شواهد لازم است.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال 2019 میلادی در چین شروع شد، علاوه بر30 ولایت و منطقه چین، به سایر کشور های جهان نیز سرایت کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала