در افغانستان "آلوئه‌ورا" جایگزین کوکنار می‌شود

© Sputnikدر افغانستان "آلوئه‌ورا" جایگزین کوکنار می‌شود
در افغانستان آلوئه‌ورا جایگزین کوکنار می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر زراعت افغانستان در برنامهٔ ترویج کشت بدیل کوکنار در کابل گفته است که این وزارت تلاش دارد تا بدیل های بیشتری را برای کوکنار در افغانستان معرفی کند.

نصیراحمد درانی وزیر زراعت و آبیاری افغانستان، دیروز (دوشنبه، ۹میزان) در برنامهٔ ترویج کشت بدیل کوکنار در کابل گفت که این وزارت تلاش دارد تا بدیل های بیشتری را برای کوکنار در افغانستان معرفی کند. از چند سال بدین سو، حکومت افغانستان به ویژه وزارت زراعت به منظور محو کشت کوکنار در کشور، بدیل هایی چون زعفران، عطر گل نارنج و گل گلاب و تخم های بذری اصلاح شده را معرفی کرده است.

او می گوید: در سال جاری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری علاوه بر رشد به سطح کشور و انکشاف سبزخانه ها و گل خانه ها، تصمیم گرفت که ترویج گیاه آلوئه ورا که هم از لحاظ عواید و هم از لحاظ مقاومت آن در برابر کمبود آب که در نتیجهٔ تغییر اقلیم به وجود آمده، یک گیاه مناسب است و باید آن را ترویج بکند. آلوئه ورا یا Aloe vera یک گیاه طبی ساقه ای است که از فراورده های آن برای زیبایی پوست، بیماری های دهان و معده، دفع سموم بدن و مراقبت موهای سر، استفاده می شود. به گفتهٔ درانی، کشت این گیاه در ولایت های بادغیس، فراه و ننگرهار، نتایج مثبت داده است و قراردادهای ترویج آن نیز امروز امضا شد. وزیر زراعت افغانستان، تأکید کرد که زمین های آزمایشی کشت آلوئه ورا در ولایات فراه و بادغیس، سبب شده است که کشت کوکنار در آن مناطق صفر شود. وزیر زراعت، کشت کوکنار در کشور را رو به افزایش خواند و گفت که تقاضای گسترده مواد مخدر در مارکیت سیاه بین المللی و درآمد نسبتاً بلندی که از کشت مواد مخدر به دهاقین می رسد باعث گردیده که کشت کوکنار در کشور حتی در نواحی که قبلاً زیر کشت مواد مخدر نبوده اند افزایش یابد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала