آگاهان سیاسی اعلامیه خلیفه حفتر در مورد انتقال قدرت را تمجید کردند

© Sputnik / Vitlaly Podvitskiآگاهان سیاسی اعلامیه خلیفه حفتر در مورد انتقال قدرت را تمجید کردند
آگاهان سیاسی اعلامیه خلیفه حفتر در مورد انتقال قدرت را تمجید کردند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اقدام خلیفه حفتر در معرفی یک‌جانبه خود به عنوان "رهبر" لیبیا، واکنش‌های بسیاری را در این کشور در پی داشت.

به گزارش اسپوتنیک، سیاستمداران و کارشناسان سیاسی در لیبیا گفته اند که تصمیم خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبیا" در مورد انتقال موقت قدرت در این کشور منجر به ایجاد یک کشور جدید در لیبیا خواهد شد.
جنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبیا دوشنبه شب با لغو توافق صلح "صخیرات" اعلام کرد که وی رهبری کشور را برعهده گرفته‌ است.
اعضای پارلمان لیبیا و کنگره ملی سراسری این کشور با نظارت سازمان ملل متحد در شهر صخیرات مغرب توافق امضا کردند.
این توافق به منظور پایان دادن به دودستگی، خونریزی و تنشی انجام شد که لیبی پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی در سال 2011 شاهد آن بوده‌ است. قرار بود توافق صخیرات، انتقال سیاسی مسالمت آمیز را در لیبی پایه گذاری کند.
یکی از سیاستمداران گفته است که اعلامیه‌ای مارشال حفتر از پیدایش دولت جدید لیبیا با حذف آنچه پیش از این بود، سخن می گوید: پرچم، سرود، اعلامیه قانون اساسی، پارلمان، شورای ریاست جمهوری، شورای عالی دولت.
در عین حال محمد زبیدی تحلیلگر سیاسی، که در شرق لیبیا نیز زندگی می کند، می‌گوید که اظهارات مارشال حفتر به این معنی است که تنها ارتش ملی لیبیا می‌تواند کشور را از یک دوره آشفتگی به ثبات سوق دهد.
زبیدی گفت: "نیروهای مسلح دوره انتقال را به عهده می گیرند. یک اعلامیه جدید قانون اساسی اتخاذ می شود که در آن دولت غیرنظامی و نخست وزیر جدید در روزهای آینده اعلام خواهد شد."
این آگاه سیاسی خاطرنشان کرد: "پرونده لیبی منحصر به فرد نیست، بلکه ارتش در بسیاری از کشورها در مواقع دشوار بود که مسئولیت مدیریت دولت ها را بر عهده گرفت."وی، رئیس جمهور مصر را به عنوان نمونه ذکر کرد.
به گفته زبیدی، مارشال حفتر باید سالها پیش این ابتکار را اعلام می‌کرد.
از سویی هم عضو مجلس نمایندگان لیبیا، معاون علی آل سعیدی، معتقد است که توافق نامه صخیرات، که طبق آن قرار بود لیبی پس از سال 2015 زندگی کند، یک سند رسمی نبود.
آل سعیدی خاطرنشان کرد که او خود پیش از این در دیوارهای پارلمان لیبیا در توبروک آغاز خروج از توافقنامه صخیرات را آغاز کرده بود.
او افزود: "دیده شود خلیفه حفتر پس از این بیانیه چه اقداماتی انجام خواهد داد. یا پارلمان را به عنوان یك نهاد مشروع ترك می كند، یا او اعلامیه مشروطه جدیدی را اعلام می كند. اما تاكنون، ما اطلاعات كافی نداریم."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала