روسیه: حضور امریکا و ناتو مانع عادی‌سازی شرایط در افغانستان است

© Sputnikروسیه: حضور امریکا و ناتو مانع عادی‌سازی شرایط در افغانستان است
روسیه: حضور امریکا و ناتو مانع عادی‌سازی شرایط در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که حضور نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان تحریک‌آمیز بوده و مانع عادی‌سازی شرایط در این کشور است

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه، 17 جون) در یک کنفرانس خبری گفت: "به این باور نیستیم که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان منجر به افزایش تهدیدات برای کشورهای آسیای مرکزی، خواهد شد. بیشتر، حضور نیروهای امریکایی و ناتو برای اپوزیسیون مسلح تحریک‌کننده و مانع برای ثبات در کشور است".

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، جانب روسیه انتظار دارد که عملی‌کردن توافقنامه صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در دوحه به امضا رسید، منجر به اخراج نیروهای خارجی از افغانستان شود.روسیه: هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از توافق صلح، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاخیر نیافتد
وی افزود: "ما همچنان به این باوریم که عادی‌سازی وضعیت در کشور به مقامات افغانستان اجازه دهد تا با تهدیدات موجود تروریستی و مواد مخدر در قلمرو جمهوری اسلامی، موثرتر مبارزه کنند".

زاخاروا خاطر نشان ساخت که روسیه پتانسیل پایگاه نظامی روسی در تاجیکستان را تقویت می‌کند. وی گفت: "این اقدامات را شرط مهم برای بلندبردن امنیت سرحدات جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی، می‌پنداریم".

وی یادآور شد که در در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی اقدامات مبنی بر کاهش تشدد در سرحد افغانستان – تاجیکستان روی دست گرفته شده است.

زاخاروا تاکید کرد که سازمان پیمان امنیت جمعی برای هر نوع سناریوی تغییر وضعیت نظامی – سیاسی در افغانستان آماده است.

وی گفت: "کشورهای عضو سازمان تلاش‌های مشترک را جهت تقویت سرحدات جنوبی ساحه مسئولیت سازمان پیمان امنیت جمعی، منجمله برگزاری تمرینات نیروهای مشترک این ساختار در مناطق سرحدی تاجیکستان با افغانستان، انجام می‌دهند".

این در حالی است که  جنرال کیت مکنزی، فرماندۀ ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که امریکا نیروهایش در افغانستان را به 8 هزار و 600 تن کاهش داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала