ورود یوان چین به سبد اصلی صندوق بین المللی پول

© Fotolia / Angelika Bentinیوان
یوان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یوان چین حالا دیگر فقط ارز نیست، بلکه صندوق بین المللی پول، یوان – ارز ملی چین را به دلیل استفاده زیاد آن در مبادلات جهانی مورد معامله در جهان مبدل گشته است، وارد زمره ارزهای اصلی (SDR)این صندوق قرار داد.

پیکن مدت ها برای ورود یوان به سبد ارزی صندوق بین المللی پول تلاش می کرد، با این حال، رشد چشمگیر اقتصاد چین و استفاده گسترده از ارز ملی این کشور در معاملات بین المللی، مقامات چین را به ورود ارز این کشور به سبد ارزهای اصلی صندوق بین المللی پول امیداور کرد، و در نهایت دولتمردان چین به ارزوی دیرینه خود دست یافتند.
یوان چین در سبد ارزی صندوق بین المللی پول گنجانده شد، اما روند آن بسیار کند و پس از رای گیری، و 10 ماه بررسی بالاخره وارد سبد اصلی صندول بین المللی پول گردید. در حال حاضر دالر امریکا — ارز اصلی سبد صندوق بین المللی پول به اصطلاح (SDR) می باشد.

در حال حاضر معاملات تجارتی حدود 40 فیصد با دالر امریکا و یورو کمی کمتر نسبت به دالر، سپس ین قرار دارد که در جهان صورت می گیرد.

چین مدت هاست که از نگاه تولید ناخالص داخلی خود از جاپان پیش است، اما در سال 2010 صندوق بین المللی پول از ورود یوان به سبد ارزهای اصلی این صندوق خودداری کرد.

ساختار سبد ارزی حق برداشت مخصوص هر 5 سال یک بار مورد بازبینی قرار می گیرد و ارزهایی که شرایط لازم را داشته باشند به این سبد اضافه می شوند.

اکنون، که یوان چین در سبد اصلی صندوق بین المللی پول گنجانیده شده است، جریانهای ورودی اضافی سرمایه چین 600 میلیارد دالر تا سال 2020 برآورد شده است. از این رقم 400 میلیارد دالر- بزرگترین بخش صندوق سرمایه گذاری مستقل و همچنین 200 میلیارد دالر دیگر آن — از شرکت های خصوصی و سرمایه گذاران شخصی می باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала