تقویت یوان

© AFP 2023 / Fred Dufourیوان
یوان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بانک ملی چین ، به تاریخ پانزدهم فبروری آرام ارزش یوآن نسبت به دالر را به شدت تقویت کرد.

بهای تبادل یوآن به دالر با شاخص 6.5118 یوآن در برابر فیر دالر مشخص گردید. این بها 0.3 % بالاتر از سطحی است که پنجم فبروری پیش از سال چینائی ها اعلام شده بود.

یوآن از اوگست سال 2015 اینطور تقویت نشده بود، یعنی وقتی که کاهش ارزش آن به طور جدی در بازارهای جهانی سهام تاثیر گذاشته و به سقوط شاخص سهام چین به میزان 5 تا 6 % منجر گردید. طی این ماه ها یوآن بیشتر افت داشت تا پیشرفت. در ابتدای سال کاهش ارزش آن به بیش از 1.5 % رسید که رکورد به نظر می آمد. در این زمینه مقامات عالی و پولی چندین بار سعی کردند بازار سرمایه گذاران را آرام سازند. اکنون این امر با تلاش رئیس بانک ملی چین چوسیاچوآن انجام شد. بانکدار اصلی چینی در مصاحبه ای با هفته نامه ی مالی Caixin که پانزدهم فورهفبروری منتشر شد، بیان داشت که در حالا پیش بینی ادامه کاهش ارزش یوان وجود ندارد. فان مینتای، کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین این بیانیه را برای " اسپوتنیک" تحلیل می کند: 
یوآن در ارتباط با دالر کم ارزش دارد، اما نسبت به یورو و ین و سایر ارزها تقویت می گردد. به همین علت یوآن در آینده ای نزدیک کم ارزش باقی می ماند. اما این به معنای وجود پایه واساس به منظور ادامه افت یوآن نیست. اقتصاد چین تحرک خود را کم تر می کند و آمریکایی ها آنرا بیشتر می کنند. این روند مهمی است که کاهش ارزش یوآن نسبت به دالر را توجیه می کند. اما فضا برای ادامه افت اقتصاد چین خیلی گسترده نیست. همانطور که فضا برای صعود اقتصاد آمریکایی نیز به شدت مهیا نیست. به همین خاطر، ممکن تبادل یوآن به دالر داخل مرحله ای نسبتا متعادل شود. با چنین نقطه نظری پایه و اساسی برای ادامه کاهش ارزش وجود ندارد. 
چو سیاچوآن در واقع قاطعانه این ادامه دلسرد کننده را در ارتباط با سلامت آینده ی یوآن رد کرد. ضمنا آنها در سطح وسیعی روندهای جهانی جدیدی را در بازار سهام امضاء می کنند. الکساندر سالیتسکی کارشناس انستیتوت اقتصاد و ارتباطات بین الملل آکادمی علوم روسیه معتقد است: 
اکنون بسیاری از تحلیل گران جدی ناامید شده اند. آنچه اتفاق افتاده است و از جمله کاهش سرمایه در مبادلات سهام چین ، ممکن است بعدا هم مشاهده شود و دیگر اینکه خروج قابل توجه پول ، به احتمال زیاد به سمت نیویورک و وال استریت است. این تلاش دالر ، جنبه ی طوفانی داشته و عملا در تمام بازارهای کشورهای جهان و به ویژه بازارهای بی ثبات پول ها را جارو می کند. این پدیده ی نسبتا جدیدی در چنین گستردگی است. مقیاس این فاجعه بیشتر گریبان کسانی را می گیرد که از قبل پیش بینی کرده بودند. از جمله بازار سهام چین که در جنوری 20 % از دست داد. 
مقامات به طور مرتب کارهای زیادی برای ثبات سیستم مالی چین انجام می دهند. نیکیتا ماسلنیکوف ، کارشناس انستیتوت ی توسعه ی معاصر معتقد است که این گام های نخست اند: 
اگر عکس العمل نورمال بازار یوآن در شرایطی که اکنون در سیستم مالی چین ظاهر شده است قابل فهم میبود، سرمایه گذاران و ناظرین آرام می شدند. بر اساس نظر بسیاری از ناظرین ، خطرات کاهش ارزش یوآن به ده تا پانزده % وجود دارد. البته این برای اقتصاد جهانی بسیار خطرناک است. این به معنای پرش دالر است که به کاهش شدید بهای کالاهای بورس و بیش از همه نفت و گاز منجر می شود. چنین روحیه ای در ارتباط با اقتصاد و بازار سهام چین بسیار زیاد به چشم می خورد. امیدوار یم که مقامات مالی و دولت چین بین دو بخش مصالحه برقرار کنند. از یک طرف حرکت در مسیر اصلاحات ساختاری به مودل های اقتصادی جدید است. از طرف دیگر در زمینه اقدامات تشویقی است که باعث می شوند اقتصاد خیلی شدید افت نکند و اقدامات برای تننظیم بازار نوسانات را از بین برده و نفوذ خطرات داخلی چین را دراقتصاد جهانی کاهش می دهد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала