پروژه زیر بنایی بند سلما امروز افتتاح شد

© AP Photo / Saurabh Dasنارندرامودی
نارندرامودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بند سلما به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های زیربنایی دولت، امروز و توسط رهبران دو کشور افغانستان و هند به صورت رسمی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت

بند سلما در ولسوالی چشت شریف در شرق ولایت هرات موقعیت دارد.
این بند با 108 متر ارتفاع و 550 متر طول، ظرفیت نگهداری بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب را داراست و حدود 800 هزار هکتار زمین زراعتی در ولایت هرات را آبیاری می کند.
بند سلما دارای ۴ توربین است که همه آنها ظرفیت تولید ۴۲ میگاوات برق را دارند و برای رساندن برق به منازل هراتیان، پایه های برق تا مرکز شهر هرات در ۱۷۰ کیلومتر، تمدید شده است.
کار احداث بند سلما با هزینه ۷۰ میلیون دالر از کمک ‌های هند برای بازسازی افغانستان آغاز شد و با هزینه ۲۹۰ میلیون دالر، به پایه اکمال رسید.
تهداب این بند از زمان دولت محمد داوود، نخستین رئیس جمهور کشور در سال ۱۹۷۶ و به کمک هند گذاشته شده بود و حالا بعد از 40 سال کار ساخت و بهره برداری آن پایان یافته است.
بند سلما که به نام «بند دوستی افغان-هند» یاد می شود، سمبولی از خودکفایی و آغاز روند توسعه زیربناها در کشور تبدیل خواهد شد.
افغانستان با توجه به این که یکی از کشورهای محاط به خشکه است؛ اما دارای منابع آب جاری و زیر زمینی فراوانی است که به دلیل عدم مدیریت لازم، بیشتر این آب آبها بدون بهره از بین رفته و یا به کشورهای همسایه می رود.
افغانستان دارای ۵۵ میلیارد مترمکعب آب جاری و ۲۰ میلیارد مترمکعب آب‌ زیرزمینی در سال است که نظر به نفوس کشور، آب قابل توجهی است که مدیریت از آنها در کنار حل مشکلات زراعتی در تولید برق نیز نقش مهمی دارند.
هرچند در مناطق مختلف مرزی از جمله حوزۀ آمو دریا، حوزۀ آبی کابل، حوزۀ آبی هلمند و حوزۀ آبی هریرود، آب های روان وجود دارد؛ اما عدم مدیریت لازم آب نتوانسته که از این منابع به خوبی استفاده شود و در جهت مخالف، کشورهای همسایه بیشترین منفعت را از آب وارداتی برده اند.
در گذشته به دلیل جریان نامنظم آب در دریای هریرود، زارعین بخش پایینی بند سلما در بیشتر مواقع سال از آب‌ های زیرزمینی برای آبیاری استفاده می‌ کردند، که این امر در کنار مصارف تولید انرژی برای استخراج آب؛ آب های زیرزمینی را نیز با خطر روبرو می ساخت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала