تاجکستان آماده همکاری ترانزیتی با افغانستان است

© Photo / ارگروابط تجارتی و ترانزیتی بین افغانستان و تاجکستان گسترش می‌یابد
روابط تجارتی و ترانزیتی بین افغانستان و تاجکستان گسترش می‌یابد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان در ملاقات با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفت که ما آماده هستیم تا در عرصه های ترانزیتی به ویژه خط آهن قرغزستان- تاجیکستان الی شیرخان بندر و همچنان خط آهن چین و ایران همکاری نماییم.

به گزارش اسیوتنیک سران دوکشور در رابطه به تقویت و گسترش روابط دو جانبه و منطقه به ویژه همکاری های اقتصادی، تجارتی، امنیتی، مبارزه با تروریزم و کنترول سرحدات بحث و تبادل نظر کردند.

 این ملاقات که در حاشیه کنفرانس شانگهای صورت گرفت رئیس جمهور تاجکستان از برگزاری کنفرانس "پروسۀ کابل" تحت رهبری دولت افغانستان حمایت کرد و آنرا آغازی برای تقویت همکاری های منطقوی و صلح دانست و تأکید ورزید که افغانستان با ثبات به نفع همه کشورهای منطقه می باشد.

رئیس جمهور غنی نقش تاجکستان را در همکاری های اقتصادی و ترانیزیتی منطقه مهم خوانده گفت که افغانستان آمادگی های لازم برای تطبیق پروژه های بزرگ به خصوص پروژۀ کاسا یکهزار را دارد و کشورهای شامل این پروژه نیز کار را در این بخش آغاز نموده اند.

وی گفت که با عملی شدن پروژۀ کاسا یکهزار و سایر پروژه ها، همگرایی بیشتر میان افغانستان و کشورهای مسیر این پروژه ها شکل میگیرد و ما علاقمند اجرایی شدن پروژه های بیشتر می باشیم. او همچنان افزود که ما خواهان وارد نمودن بیشتر انرژی برق به قیمت مناسب از تاجکستان به افغانستان هستیم.

رئیس جمهور تاجکستان گفت که کشورش افغانستان را در همه عرصه ها به ویژه در بخش انرژی همکاری میکند و تاجکستان ظرفیت مناسب برای تولید سمنت را نیز داردد و دراین زمینه آماده است با افغانستان همکاری کند.

رئیس جمهور تاجکستان خاطرنشان کرد که کشورش علاقمند است تا بیست و پنجمین سال روابط دوستی افغانستان و تاجکستان را در کابل تجلیل نماید و به همین منظور وزیر خارجه آن کشور به افغانستان سفر خواهد کرد.

باید گفت که رئیس جمهور تاجکستان به خاطر حادثات اخیر تروریستی به دولت و مردم افغانستان تسلیت گفت و بر همکاری های مشترک منطقوی بر مبارزه علیه تروریزم تأکید کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала