نگرانی جدی پاکستان از جاگزینی تجارت هند در بازار افغانستان

© AP Photo / K.M. Chaudaryنگرانی جدی پاکستان از جاگزینی تجارت هند در بازار افغانستان
نگرانی جدی پاکستان از جاگزینی تجارت هند در بازار افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در طول دو سال گذشته، بازار کالاهای پاکستانی در افغانستان با ۵۰ درصد کاهش از ۲.۷ میلیارد دالر به ۱.۲ میلیارد دالر کاهش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه پاکستانی داون، زبیر موتیوالا، رئیس اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان — افغانستان که اخیراً از کابل دیدار به عمل آورده بود گفته است که هند موفق به نفوذ در بازار کابل شده و کاهش سهم بازار کالاهای پاکستانی به ۵۰ درصد در طول دو سال گذشته، شده است.

این مقام پاکستانی گفته است که هند و چین حفظ اسهام پاکستان در بازار افغانستان را محدود می‌سازند و بازار کابل تحت تاثیر شدید واردات هندی می‌باشد. وی خاطر نشان ساخته است که بازار تجارتی پاکستان در افغانستان که حدود دو سال قبل به ۲.۷ میلیارد دالر می‌رسید، در حال حاضر به ۱.۲ میلیارد دالر کاهش یافته است و پاکستان حتی بازارهای سنتی‌اش از قبیل آرد، لباس مردانه و زنانه و گوشت سرخ را در افغانستان از دست داده است.

موترهای بابری اکمالاتی ناتو از طریق دهلیز زمینی پاکستان یک بار دیگر وارد تورخم شدند - اسپوتنیک افغانستان
وزارت تجارت افغانستان: پاکستان در تلاش بازکردن راه ترانزیتی غیر قانونی با افغانستان است

این در حالیست که قبلاً سالانه هزاران افغان جهت تداوی و درمان به پشاور پاکستان سفر می‌کردند، اما حالا بیماران افغان به دلیل درمان ارزانتر و جاذبه‌های دیگر چون درمان رفاهی، هند را ترجیح می‌دهند.

آقای موتیوالا درمورد افزود: "توریسم درمانی پشاور که عمدتاً روی افغان‌ها پایدار بود، در حال حاضر در سطح صفر قرار دارد؛ تمام شفاخانه‌ها در حیات‌آباد خالی اند".

وی خاطر نشان ساخت که پشاور قربانی اصلی کاهش تجارت پاکستان با افغانستان است و مردم این شهر به مقیاس وسیع در کار و تجارت شان تاوان کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала