دهلیز اقتصادی چین-پاکستان به افغانستان نیز گسترش خواهد یافت

© AP Photo / Muhammad Yousufدهلیز اقتصادی چین-پاکستان به افغانستان نیز گسترش خواهد یافت
دهلیز اقتصادی چین-پاکستان به افغانستان نیز گسترش خواهد یافت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دهلیز اقتصادی چین-پاکستان طرحیست که چین را با کشورهای آسیایی، اروپا، خاورمیانه و افریقا وصل میکند و به یک شبکه گسترده تدارکاتی و حمل و نقل مبدل خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، در گزارش سالانه رقابتی آسیا آمده‎است که در نشست «بوفا BFA » چین برای آسیا تصمیم گرفته شد تا دهلیز اقتصادی چین-پاکستان به افغانستان نیز گسترش یابد.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفته است که از هر پروژه که منفعت عامه در آن باشد به‌خصوص پروژه بزرگ منطقه‌ای «CPEC» سیپیک که افغانستان شامل آن می‎شود، حمایت می‎کنیم.

وی به رادیو آزادی گفته است:"منافع ما وصل شدن در منطقه است و مطمئن هستم که در هر پروژه که منافع افغانستان باشد، چون ما یک کشور محاط به خشکه هستیم از آن استقبال می‎کنیم و در عملی شدن آن و تأکید بر منافع خود در آن پروژه شریک می‎شویم."
آقای قوقندی می‎گوید، شامل شدن افغانستان در این پروژه به نفع کشورهای منطقه است و با در نظرداشت اهمیت جغرافیایی که افغانستان دارد، آنان می‎خواهند تا افغانستان هم شامل این پروژه شود.

میدان هوای کابل - اسپوتنیک افغانستان
افتتاح دومین دهلیز هوایی افغانستان-هند

به ‌گفتهٔ آقای قوقندی، به‌خاطر مصونیت منافع افغانستان در پروژه سیپیک نشست‎های زیادی برگزار شده و هنوز هم بحث‎ها در زمینه جریان دارد.
این پلان برای بار اول در ماه دسمبر سال گذشته از سوی آقای وانگ ای، وزیر خارجه چین در نشستی با رقیبان افغان و پاکستانی مطرح گردید.
این در حالیست که گزارش رقابتی آسیا که روز یکشنبه منتشر شده نشان می‎دهد که در نشست «BFA» چین برای آسیا تصمیم گرفته شده تا دهلیز اقتصادی چین-پاکستان به افغانستان نیز گسترش یابد.
سیپیک یا دهلیز اقتصادی چین-پاکستان طرحیست که چین را با کشورهای آسیایی، اروپا، خاور میانه و افریقا وصل می‎کند و به یک شبکه گسترده تدارکاتی و حمل و نقل مبدل خواهد شد که از اهمیت بلند برای چین برخوردار است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала