زمان آغاز استفاده از دهلیز تجاری هوایی افغانستان – عربستان اعلام شد

© AFP 2023 / STRزمان آغاز استفاده از دهلیز تجاری هوایی افغانستان – عربستان اعلام شد
زمان آغاز استفاده از دهلیز تجاری هوایی افغانستان – عربستان اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نخستین محموله اموال تجارتی تاجران افغانستان که در آن ۵۰۰ کیلوگرام زعفران و میوه خشک از کابل به جده منتقل خواهد شد، از طریق دهلیز هوایی افغانستان- عربستان، هفته آینده انتقال می‌یابد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، سمیر رسا، مسؤول روابط عامه مشاورت ارشد ریاست جمهوری در امور مالی و بانکداری، امروز (سه شنبه، ۲۹ جوزا) در یک نشست خبری در این باره گفت: "تفاهمنامه ایجاد دهلیز هوایی افغانستان- عربستان، ۹ روز پیش امضا شد."
پیش از این دهلیزهای هوایی افغانستان با هندوستان، قزاقستان و ترکیه ایجاد شده بود و تاکنون اموال تجارتی بازرگانان افغان که شامل میوه تازه، میوه خشک، گیاهان طبی، قالین و پوست و روده می‌شوند، طی حدود ۱۰۰ پرواز به این کشورها انتقال یافته است.
ارزش مجموعی اموال تجارتی منتقل شده از طریق این دهلیزهای هوایی تاکنون به بیش از ۵۱ میلیون دالر امریکایی می‌رسد.

سمیر رسا همچنین از اصلاحات به میان آمده در زمینه سرمایه گذاری در کشور سخن گفت و افزود که ۲۴۱۵ نمره زمین در ۱۳ پارک  صنعتی در ۱۱ ولایت کشور، اکنون آماده توزیع می باشد.
وی گفت: "براساس فیصله شورای عالی اقتصادی و به هدف تشویق سرمایه گذاران، قیمت یک متر مربع زمین در این پارک های صنعتی ۵۰ افغانی تعیین شده است که هر جریب آن به ۱۰۰ هزار افغانی می رسد."
علاوه بر این حکومت سهولت‌هایی مانند برق، جاده و دیگر نیازهای زیربنایی برای پارک های صنعتی را نیز در نظر گرفته است.
این پارک های صنعتی در ولایت های کابل، غزنی، میدان وردک، قندهار، ننگرهار، فاریاب، خوست، لوگر، هرات، پکتیا و هلمند قرار دارند و مساحت مجموعی آنها به ۴۹۵۶ جریب زمین می‌رسد.
به گفته رسا تاکنون ۳۹ شرکت برای دریافت زمین در پارک های صنعتی ولایت های یادشده درخواست داده اند و کار روی بررسی اسناد آنان، جریان دارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала