بدهی چند صد میلیونی خانوادۀ غضنفر از دولت

© Sputnik / V. Kiselev /  مراجعه به بانک تصاویر بدهی چند صد میلیونی خانوادۀ غضنفر از دولت
بدهی چند صد میلیونی خانوادۀ غضنفر از دولت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت های مربوط به خانوادۀ «غضنفر» بیشتر از 52 میلیون دالر به وزارت مالیه کشور بدهکار استند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، این شرکت ها از سال 2008 تا 2012، مسئولیت انتقال پول کمک های بدون بازپرداخت جاپان به وزارت مالیه را داشته اند.

بر بنیاد این سندها، این چهار شرکت شامل شرکت های «زمری سمیع»، «فردوسی بلخی»، «رنا خسرو» و «پسرلی شرافت» استند، که از بابت انتقال پول کمک های جاپان، بیش از 52 میلیون دالر بدهکار استند.

بدهی ملیونی مقبرۀ برهان‌الدین ربانی به برشنا - اسپوتنیک افغانستان
بدهی ملیونی مقبرۀ برهان‌الدین ربانی به برشنا

 سندها نشان می دهد که شرکت زمری سمیع، در دو بخش بیش از 18 میلیون دالر، شرکت فردوس بلخی، بیش از 14 میلیون، شرکت رنا خسرو، بیشتر 18 میلون دالر، شرکت پسرلی شرافت، بیش از یک و نیم میلیون دالر به این وزارت بدهکار استند.

مسئولان وزارت مالیه می گویند که این شرکت‌ها خواسته شده است که بدهکاری شان را با دولت تصفیه نمایند.

عبادالله درمان، یکی از مسؤولان در ریاست روابط عامۀ وزارت مالیه در این باره گفت: ریاست محترم تفتیش داخلی در همکاری با ریاست ادارۀ کمک‌ها، حسابات میان شرکت‌های قراردادی و وزارت مالیه را مرور مالی نموده و مکتوب‌های مقروضیت‌های شرکت‌ها را برای‌ شان صادر کرده‌اند تا این شرکت های مقروضیت‌های شان را تصیفه نمایند.

هرچند که مسئولان غضنفرگروپ می گویند که این چهار شرکت شامل غضنفرگروپ نیست، از سوی دیگر « غضنفرنفت گاز» با ارسال نامه به وزارت مالیه، در بدل بدهکاری های شرکت های رنا خسرو، زمری سمیع و فردوسی بلخی، خواهان فروش تأسیسات نفت وگاز غضنفر شده است.

منابع در وزارت مالیه، گفته اند که رئیس غضنفرگروپ برای تصفیه حساب‌های این شرکت‌ها به این وزارت مراجعه کرده است.

طیاره ربائی در مسیر مصر - اسپوتنیک افغانستان
فعالیت شرکت هوایی صافی به علت بدهی میلیاردی متوقف شد

عبدالقادر جیلانی، مسؤول ارتباطات عامۀ پیشین در وزارت مالیه، می گوید که به‌شمول غضنفر، چندین سرمایه گذار دیگر نیز صدها میلیون دالر به وزارت مالیه بدهکار استند، اما این سرمایه گذاران به دلیل داشتن روابط نزدیک با مقام های کنونی و پیشین حکومتی، حاضر به پرداخت این پول ها نیستند.

این در حالی است که محمد یوسف غضنفر، چهارمین فرد در تیم انتخاباتی اشرف غنی است، وجود این بدهکاری او توانسته است که پیمان بزرگ‌ترین پروژۀ تولید ۵۰ میگاوات برق را با تعهد کمک‌های بانک جهانی در این پروژه، از حکومت بدست آرود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала