افغانستان و هشت کشور آسیایی به رکود شدید اقتصادی روبرو خواهد شد

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiافغانستان و هشت کشور آسیایی بخاطر ویروس کرونا به رکود شدید اقتصادی روبرو خواهد شد
افغانستان و هشت کشور آسیایی بخاطر ویروس کرونا به رکود شدید اقتصادی روبرو خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بانک جهانی گزارش داده است که ویروس کرونا هشت کشور آسیایی به شمول افغانستان را به رکود اقتصادی روبرو خواهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون 1، بربنیاد این گزارش، افغانستان در صدر فهرست هشت کشور آسیایی قرار دارد که ویروس کرونا این کشورها را به چالش بزرگ مالی روبرو می کند.

پیش بینی ها این بانک نشان می دهد که امسال رشد اقتصاد افغانستان زیر صفر خواهد بود که بحران کرونا بیش‌تر روستا‌نشینان را زیر خط فقر خواهد داد.

 صندوق بین‌المللی  پول: کرونا اقتصاد جهان را متوقف ساخت - اسپوتنیک افغانستان
صندوق بین‌المللی پول: کرونا اقتصاد جهان را متوقف ساخت

توقف فعالیت های اقتصادی، فروپاشی تجارت و استرس در بخش های مالی و بانکی رکود شدید اقتصادی را در این کشورها به بار خواهد آورد.

بربنیاد گزارش تازه‌ی بانک جهانی، رشد اقتصاد افغانستان در سال روان میلادی تا منفی ۵.۹ درصد خواهد رسید که شش درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ میلادی می‌باشد.

بانک جهانی فراخوان داده تا این کشورها سیاست‌های نو آورانه را پس از پایان بحران کرونا روی دست گیرند.

هارتویگ شفر، معاون بانک جهانی برای منطقه جنوب آسیا گفته است: "کشورها باید تلاش زیاد به خرچ دهند تا افراد فقیر محافظت شود، ویروس کرونا همچنان به اقتصاد کشورها آسیب وارد کرده است به ویژه هشت کشور آسیایی از جمله افغانستان احتمالن به رکود شدید اقتصادی مواجه خواهند شد".

عبدالحسیب مواحد، معاون مسلکی اداره‌ی ملی احصایه و معلومات، آمارهای نشر شده را از سوی بانک جهانی در باره رشد اقتصاد کشور نادرست می خواند و تاکید دارد که متهم ترین عامل رشد اقتصاد افغانستان کشاورزی است، بارندگی ها امسال رشد اقتصاد کشور را مثبت خواهد بود.

واکسن کرونا ویروس - اسپوتنیک افغانستان
تأثیر کرونا بر اقتصاد جهان تا چه اندازه جدی است؟

شماری از آگاهان اقتصاد نیز به این باور اند که ویروس کرونا، فعالیت‌های اقتصادی را در کشور کاهش داده و برآورد می‌شود که نزدیک به هشت میلیون نفر زیر خطر فقر قرار خواهند گرفت.

هفته گذشته، وزارت مالیه اعلام کرد که به دلیل ویروس کرونا درآمدهای بیش از 15 درصد کاهش یافته است و اگر این وضعیت ادامه یابد، درآمدهای کشور به مراتب کمتر خواهد شد.

بانک جهانی در بخش از گزارش خود گفته است که این بانک، ۱۶۰ میلیون دالر را برای کمک به کشور‌ های آسیب پذیر آسیایی در نظر گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала