خبر ناگوار اردوغان را متأثر کرد

© REUTERS / Umit Bektasاردوغان
اردوغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس ‌جمهور ترکیه خبر ناشی از وضع ناگوار اقتصاد کشور را استماع کرد که ذخایر اسعار کشورش به پائین ترین سطح رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری آناتولی اطلاع داده است که بانک مرکزی ترکیه طی بیانیه ای اعلام کرد که حجم ذخایر طلا و اسعار این کشور تا ابتدی ماه اکتوبر به 65.2 میلیارد دالر رسیده که در مقایسه با میزان ذخایر اسعار این کشور در ماه قبل 7.2 % افزایش یافته است.

مطبوعات ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عواقب وخیم تحریمات روسیه بر اقتصاد ترکیه

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، 41 میلیارد و 409 میلیون دالر از ذخایر ارزی این کشور به شکل اسکناس بوده که نسبت به ماه قبل 3.8 فی صد کمتر شده است.

ریکارد ذخایر طلا و ارز ترکیه درسال های اخیر مربوط به دسامبر سال 2013 بوده است که طی آن این کشور 136 میلیارد دالر ذخایر طلا و ارز شامل 21 میلیارد دالر در اختیار داشت. ماه گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط 14% ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است.

 هنوز نسبت به سال قبل ذخایر طلا و ارز ترکیه 12% کمتر است. با توجه به مساله کرونا، انتظار می رود رسیدن به سطح ذخایر 100 میلیارد دالری در سال جاری محقق نشود. از سوی دیگر خالص ذخایر طلا و ارز که از کسر کردن تعهدات کوتاه مدت،  وام های ارزی، اوراق قرضه و سپرده های ارزی از عموم ذخایر به دست می آید تا پایان ماه سپتامبر به 26.3 میلیارد دالر رسیده است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، این کشور حدود 34 میلیارد دالر تعهد ارزی کوتاه مدت دارد که نسبت به ماه قبل 19.8% افزایش نشان می دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала