فساد اداری سالانه میلیاردها دالر به پیکر اقتصاد افغانستان زیان می‌زند

© Flickr / Antoninفساد اداری سالانه میلیاردها دالر به پیکر اقتصاد افغانستان زیان می‌زند
فساد اداری سالانه میلیاردها دالر به پیکر اقتصاد افغانستان زیان می‌زند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید که فساد اداری در کشور سالانه میلیاردها دالر به پیکر اقتصاد کشور زیان می‌زند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، دیده‌بان شفافیت افغانستان اعلام کرد که با هزینه‌شدن بیش از نیم میلیارد دالر سالانه برای مبارزه با فساد اداری، هنوزهم موارد فساد در کشور روزافزون است.

محمد اکرام افضلی، رییس دیده‌بان شفافیت افغانستان گفت: "مردم افغانستان هر روز با مشکل فساد روبه‌رو استند. فساد نه تنها در بخش پرداخت رشوه است که حقوق کارمندان نیز بسیار کم است".

کمیتۀ ارزیابی مبارزه با فساد اداری نیز می‌گوید که موارد فساد در نهادهای دولتی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده‌اند.

امرالله صالح طالبان را مسئول حمله به دفترش می داند - اسپوتنیک افغانستان
مسئولیت مبارزه با فساد اداری به امراالله صالح واگذار شد

میوند روحانی، رییس کمیتۀ نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری بیان داشت: "نیاز است تا در سال‌های آینده به‌گونۀ جدی با فساد مبارزه شود تا کشورهای کمک‌کننده را قناعت بدهیم که کمک‌های آنان دوام پیدا کند".

با این حال، مسؤولان برنامۀ توسعۀ ملل متحد در افغانستان می‌گویند که مبارزۀ حقیقی افغانستان با فساد می‌تواند زمینه‌های کمک‌های جهان را به این کشور فراهم سازد.

عبدالله الدرداری، رییس برنامۀ توسعۀ ملل متحد در افغانستان تصریح کرد: "مبارزه با فساد اداری مکلفیت تمام جامعه افغانستان به‌شمول حکومت افغانستان است. ما امیدداریم که مبارزۀ حقیقی با فساد زمینه‌های رُشد پایدار را در کشور فراهم سازد".

از سویی هم، فضل الدین عیار، والی پروان می‌گوید که کمک کننده‌ها خود زمینه‌های فساد را در کشور فراهم ساخته‌اند.

به گفتۀ آقای عیار، در پروژه‌های توسعه‌یی که در مناطق دور دست عملی می‌شوند، به مخالفان مسلح دولت سهم داده می‌شود: "در ساحاتی پروژه‌ها اختصاص داند که جنگ بود؛ حالا هم پلچک خراب است، هم سرک خراب است؛ این‌گونه فساد هم تقویه شد. فساد را این‌ها آوردند".

این درحالی است که نتایج یک نظرسنجی نهاد دیده‌بان شفافیت نشان می‌دهند که افغان‌ها سالانه بیش از دو میلیارد دالر رشوه می‌دهند. براساس یافته‌‌‎های دیدبان شفافیت، پس از ناامنی و بیکاری، فساد بزرگ‌ترین مشکل مردم افغانستان باقی مانده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала