عربي Sputnik
کازان
به شهر کازان میزبان مسابقات جام کنفدراسیون‌های 2017 و مسابقات جام جهانی 2018، خوش آمدید


کازان، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای روسیه است که در ساحل چپ دریای والگا واقع شده است. این شهر، نمادی از همزیستی است، مناره‌های مسلمانان و صومعه‌های صلیبیان، بناهای باستانی و شهر علمی "انوپولیس‪."


به عنوان نخستین اتفاق بزرگ ورزشی در این شهر، در سال 2011 مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری اروپا برگزار شد، در 2013 میزبان بیست و هفتمین دور رقابت‌های دانشگاهی جهان بود، در 2015 کازان میزبانی مسابقات جام جهانی ورزش‌های آبی را گذراند و در 2017 بازی‌های فوتبال جام کنفدراسیون‌ها در این شهر دایر شد‪.

کم از کم، هشت روایت در مورد ریشۀ نام این شهر وجود دارد‪.

مشهورترین روایت این است که پیش از ساخته شدن این شهر، مردم به نزد جادوگری رفتند. او به مردم توصیه کرد که جایی را پیدا کنند که در آن یک دیگ پر از آب، خودش به جوش بیاید. مردم این محل را در ساحل بحیرۀ "کابان" یافتند، جایی که بعدها شهر جدید در آن ساخته شد‪.

تمام روایت‌های دیگر اشاره به شکل دیگ‌مانند این شهر دارند‪.

اعتقاد بر این است که کازان در سال 1005 ساخته شده است، عمر بیشتر از 1000 سال این شهر، موجب افتخار باشنده‌های آن شده است‪.
از این شهر چندین راه بزرگ تجارتی که شرق را به غرب وصل می‌کند، گذشته است‪.
در سال 1552، نیروهای ایوان تزار روسی، شهر را تصرف کردند و بخش بزرگی از ساختمان‌ها را از بین بردند. آن‌ها باشندگان شهر را به ساحل اطراف دریاچۀ کابان نقل مکان دادند. در مسکو به افتخار این پیروزی، بنای بزرگ یادبود از واسیلی بلاژین ساخته شد، که یکی از مشهورترین یادبودهای مهندسی روسی است‪.

   

©Sputnik/Maksim Bogodvid/ نمایی از کلیسای پتروپاولوفسکی (در پیش زمینه)، برج سپاسکایای کرملین کازان و مسجد قل شریف
©Sputnik/Maksim Bogodvid/ مسجد اپانایوفسکایا (بایسکایا)، نمادی از فرهنگ معماری تاتاری از میانه‌های قرن 19
©Sputnik/Roman Kruchinin/ مرکز فامیلی "کازان‪"
©Sputnik/Maksim Bogodvid/ قصر ریاست جمهوری تاتارستان در کازان
©Sputnik/Maksim Bogodvid/ موزیم ملی جمهوری تاتارستان
©Sputnik/Roman Kruchinin/ نمایی از مسجد قل شریف، برج سپاسکایای کرملین کازان و کلیسای پتروپاولوفسکی (از چپ به راست) در کازان
در قرن هژدهم شهر یکی از مراکز فرهنگی و آموزشی حوزۀ والگا شد، در قرن نزدهم این شهر به یکی از مراکز بزرگ علمی تبدیل شد‪.

در سال 2005 باشندگان بومی کازان، هزارمین سالگرد تأسیس این شهر را به طور با شکوهی جشن گرفتند. در مراسمی که به افتخار آن، متروی شهر کازان، پل "میلینیوم" و تسهیلات دیگری به بهره‌برداری رسیدند‪.

در سال 2013 کازان میزبان مسابقات دانشجویان جهان بود که بزرگترین اتفاق بر اساس تعداد شرکت‌کننده‌ها و جوایز گردید. در این مراسم 11759 ورزشکار از 162 کشور جهان حضور یافتند و برای کسب 351 بستۀ مدال، در 27 رشتۀ ورزشی رقابت کردند‪.

   

   

اماکن دیدنی
کرملین کازان - این کاخ بزرگ نه تنها نماد شهر است که مجموعۀ کامل نمادهای مهندسی، تاریخی و باستان‌شناسی است که هویت چندقرنی شهر را نشان می‌دهد. در این جا نشانه‌های سه عصر تاریخی قرن 12 تا 13، قرن 14 تا 15 و قرن 15 تا 16 و کاخی ساخته شده از سنگ سفید را می‌توان یافت. این مجموعه شامل آثار باستانی جهانی یونسکو نیز شده است‪.
©Sputnik/Maksim Bogodvid/ برج سیویومبیکی
در ساحۀ کرملین کازان، برج هفت‌منزلۀ سیومبیک دیده می‌شود. در کنار برج مشهور پیزا یکی از برج‌های کج که به طور آشکار به سمت شمال‌شرقی خمیده است. آخرین خمیدگی ثبت‌شده نشان می‌دهد که حدود 1.98 متر خمیدگی وجود دارد‪.

تاریخ ساخت این برج و عصر ساخت آن مشخص نیست‪.
©Sputnik/Maksim Bogodvid/ مسجد قل شریف در کازان
در کرملین کازان میتوان یکی از بزرگترین مساجد اروپا را نیز دید. قل شریف، این مسجد بازسازی شدۀ، مسجد تاریخی است که در قرن شانزدهم در جریان تصرف شهر، تخریب شد. در آن زمان نیز مسجد قل شریف، مرکز علوم و تحقیقات دینی در ساحۀ مرکزی ساحۀ ولگا بود‪.
نام این مسجد به افتخار آخرین امامی گذاشته شد که یکی از فرماندهان دفاع از کازان بود‪.
گنبد مسجد قل شریف به شکل کلاه کازان دکور شده است. یک تاج طلایی که در نیمه‌های قرن شانزدهم بعد ازفتح کازان به دست خان‌های تاتار ساخته شده است‪.

مسجد در هزارسالگی شهر در سال 2005 با استفاده از کمک‌های مردمی بازسازی شد. بیشتر از 40 هزار باشندۀ شهر در پروسۀ بازسازی این مسجد سهم گرفتند‪.
©Sputnik/Konstantin Chalabov/ مسجد قل شریف در کازان
©Sputnik/Maksim Bogodvid/ قرآن هوشمند در مسجد قل شریف در موزیم-زاپاودنیک کرملین کازان
©Sputnik/Maksim Bogodvid/ پسری در حال تماشای ماکت مسجد قل شریف در موزه کرملین کازان
©Sputnik/Maksim Bogodvid/ بزرگترین قرآن چاپی دنیا، با وزن 800 کیلوگرام، ساخته شده توسط ایتالیایی‌ها برای تاتارستان
در سال 1726 درمحل کلیسای چوبی کازان کلیسای پیتر و پاول با همان نام ساخته شد. با توجه به افسانه ها، معبد توسط تلاش های یک بازرگان کازانی و صاحب کارخانه تولید پارچه ایجاد شد. سالها پیش در خانه او پیتر اول امپراتور روسیه در خانه او توقف کرد و 50 سالگی خود را در آنجا جشن گرفت. به افتخار این رویداد به یاد ماندنی او تصمیم به ساخت این کلیسای جامع کرد‪.

حرم آماده به علت دیوارهای گچی تزئینی تاثیر زیادی بر مردم گذاشت و از آن به نام باغ های معلق کازان نام می برند. این ساختمان به علت آتش سوزی های بزرگ، ترمیم ها و بازسازی های زیادی را گذشتانده است. با این حال خادمین این حرم توانستند دکوراسیون اصلی اش را حفظ کنند- این دکوراسیون اصلی شامل یک نماد پایه 25 متری حکاکی شده و همچنین چندین آیکون 9 متری می باشد‪.

کاخ کشاورزان به نوع خود یکی از جاذبه های گردشگری است که در مرکز وزارت کشاورزی و غذا کازان موقعیت دارد. این ساختمان در نزدیکی کرملین کازان واقع شده است‪.
©Sputnik/Roman Kruchinin/ قصر کشاورزان در کازان
©Sputnik/Maksim Bogodvid/ معبد تمامی ادیان
©Sputnik/Maksim Bogodvid/ کلیسای جامع پتروپاولوفسکی در کازان
©Sputnik/Maksim Bogodvid/ مرکز فامیلی "کازان‪"
توجه کمتر هم به مرکز خانواده "کازان" جلب نشده است، شکل آن یکی از افسانه های مربوط به پیدایش نام کازان است. علاوه بر این، چنین بویلر مس نماد فراوانی و باروری است‪.

جالب است که کاسه چنین دفتر ثبت نام غیرمعمول با یک تسمه فلزی با پلنگ های بالدار و اژدها تزئین شده و در ارتفاع 32 متر برای دید بازدیدکنندگان باز است که از آنجا جاذبه مناظر شهر به خوبی دیده می شود‪.

در سرحد شهر و در منطقۀ اراکچینوی کهنه، می‌توان نماد عجیب عبادتگاه تمام ادیان را دید یک جای مشهور، مثل مرکز بین‌المللی و فرهنگی اتحاد معنوی. در مجموعۀ ساختمان‌ها، نمادهای کلیسای عیسویان، مسجد مسلمانان، بتخانۀ هندوها و کنیسۀ یهودها دیده می‌شود. اما رسوم و عبادات در آن انجام نمی‌شود و به عنوان نمادی از اتحاد ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها شناخته می‌شود‪.

   

   

"کازان آرنا"
در 29 سپتمبر 2012 اعلام شد که کازان به عنوان شهر میزبان رقابت‌های جام جهانی 2018 انتخاب شده است‪.

‫"کازان آرنا" - استدیوم چهار منزلۀ فوتبال که گنجایش 45 هزار تماشاگر را دارد و برای مسابقات دانشجویی جهان در سال 2013 ساخته شد. این نخستین ورزشگاه در روسیه است که برای یک رقابت جهانی ساخته شد. از بالا این ورزشگاه شکل یک گل سوسن آبی را دارد‪.

در این‌جا مراسم افتتاحیه و اختتامیۀ بازی‌های دانشجویی برگزار شد، پس از دو سال در سال 2015 جام جهانی بازی‌های آبی در آن میزبانی شد، در آن زمان از این استدیوم میدان فوتبال برداشته شده و به جای آن دو حوض بزرگ جاسازی شد. پس از آن دوباره به فضای فوتبال تبدیل شد و برای نخستین بار در استدیویم "کازان آرنا" تیم‌های روبین کازان و لوکوموتیف مسکو به مصاف هم رفتند‪.

در سال 2017 چندین بازی مرحلۀ گروهی جام کنفدراسیون‌های فیفا در ورزشگاه کازان برگزار شد، در کنار آن این استدیوم بازی نخستن مرحلۀ نیمه‌نهایی را میزبانی کرد که در آن تیم‌های پرتگال و چیلی به مصاف هم رفتند‪.

در کنار مسابقات فوتبال و برنامه‌های ورزشی در ورزشگاه "کازان آرنا" کنسرت‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی نیز برگزار می‌شود‪.
جزئیات بیشتر درباره استادیوم

   

   

   

چگونه به کازان برسیم
در طیاره: حدود 26 کیلومتر دورتر از شهر، میدان هوایی کازان به عنوان یکی از بزرگترین میدان‌های هوایی روسیه قرار دارد که پروازهایی از چند کشور اروپایی به آن صورت می‌گیرد و بزرگترین شرکت‌های هوایی در آن فعال اند‪.

در ریل: در این دو شهر دو ایستگاه ریل وجود دارد، مرکزی و شرقی که از آن به تمامی نقاط روسیه سفر انجام می‌شود. از مسکو حدود 12.5 ساعت فاصله تا کازان است و از سنت پترزبورگ چیزی کمتر از یک شبانه روز‪.

با بس: از مسکو تا کازان می‌توان در 15 ساعت رفت، اما از سنت پترزبورگ در بیشتر از یک شبانه‌روز‪.