انها به خاطر میهن می جنگیدند

© Sputnik / Nikolai Hizhnyak /  مراجعه به بانک تصاویر Great Patriotic War
Great Patriotic War - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پارتیزانان با اشغالگران فاشسیتی با دستان خالی، برچه و شاخی می جنگیدند

بیش از سه صد هزار نفر، ۳۶۰۰ دسته و قطعه پارتیزانی تعداد کثیری عملیات وسیع و موفقانه را که ده ها فرقه المانی رااز صحنه نبرد خارج ساخته، در دوران جنگ بزرگ میهنی انجام داده اند. پارتیزانان با اشغالگران فاشسیتی با دستان خالی، برچه و شاخی می جنگیدند، خطوط راه اهن را منهدم می ساختند و قطارها را از بین می بردند. بدون انها پیروزی وجود داشته نمی توانست. پارتیزانان یکجا با اردوی سرخ تا اخرین لحظات می جنگیدند.

 

در ابتدا جنبش پارتیزانی خودجوش و غیرسازمان یافته بود، این فقط مردم بودند که با دشمن بدون امادگی محاربوی، تجارب ستر و اخفا، سلاح و یا بدون ارتباط با سرزمین بزرگ، می جنگیدند. در زمستان سال های ۱۹۴۱ – ۱۹۴۲ که دشوارترین زمان برای چریکان بود، فقط ۱۵ فیصد دسته های چریکی زنده ماندند. ولی هیچ چیز نتوانست اتش مقاومت را خاموش سازد. در تاریخ ۲۸ جون سال ۱۹۴۱ مصوبه بازسازی تمام کشور بر بنیاد نو صادر گردید و در ان راجع به ضرورت سازماندهی و حمایت جنبش چریکی تذکر بعمل امده بود. یوری روبتسوف دوکتور علوم تاریخ و پروفیسور پوهنتون نظامی وزارت دفاع روسیه میگوید:

 

اگر قریه کسی را به اتش کشیدند، اطفال یا والدین، زن یا شوهر او را به قتل رساندند، پس طبعاً چنین شخص بدون تامل در این باره که ایا او مسلح است یا فقط با تبر به مقابله دشمن برمیخیزد. بعداً جنبش چریکی از فعالیت سربخود به سازماندهی جدی گذار مینماید: در راس هر گروپ، هر دسته و بعداً کندک نظامیان حرفوی قرار میگیرند – قاعده تاً، از جمله ان قوماندانان که در محاصره قرار گرفته بودند. یا انها به انجا بطور خاص توسط خدمات امنیت دولتی که بصورت حرفوی مصروف این کار بودند، منتقل میشدند. جنبش چریکی خصوصیت اوپراتیفی و حتی ستراتیژیکی کسب میکند.

 

یوری روبتسوف معلومات داد، بعد از نبرد مشهور کورسک در تابستان سال ۱۹۴۳ و تهاجم نیروهای شوروی در ساحل چپ اوکراینی توسط قرارگاه عالی عملیات وسیع پارتیزانی تحت نام مخفف « جنگ خطوط اهن» هماهنگ گردید و ان را از  تاریخ ۳ اگست تا ۱۵ سپتمبر سال ۱۹۴۳ انجام دادند:

 

تقریباً ۱۷۰ دسته و قطعه پارتیزانی – در حدود صد هزار نفر – همزمان بر خطوط راه های اهن دشمن در ساحه وسیع یک هزار کیلومتر در جبهه و ۷۵۰ کیلومتر در عمق همزمان در خاک سه جمهوری – بیلوروسیه، اوکراین و روسیه ضربات وارد ساختند. تقریباً یک ونیم هزار کیلومتر خطوط راه اهن منفجر ساخته شدند. برعلاوه این، قطارها، پلتفورم ها، تانکرهای حاوی تیل و پل ها تخریب شدند. در جریان « جنگ خطوط اهن» المانان ۲۶ فرقه را از جبهه خارج ساختند.

 

« جنگ خطوط اهن» تا اندازه موفق بود که در ماه سپتمبر همان سال عملیات مشابه دیگر موسوم به «کنسرت» انجام گردید. در ان در حدود دو صد گروه چریکی به تعداد بیش از ۱۲۰ هزار نفر شرکت ورزیدند. بالاخره، در دسمبر سال ۱۹۴۳ – سومین عملیات چریکی موسوم به «کنسرت زمستانی» انجام شد. موفقیت های چریکان، به گفته میخائیل میاگکوف مدیر انجمن نظامی – تاریخی روسیه، به اندازه بودند که انها توسط نیروی خود اردوی کامل را نابود ساخته بودند:

 

طی سال های جنگ چریکان بیش از یک میلون سرباز فاشیستان کشته، زخمی ساخته و به اسارت گرفته بودند. انها چهار هزار تانک، بیش از یک هزار طیاره دشمن را از بین برده بودند. المانان، واضحاً، میخواستند جنبش چریکی را از بین ببرند. دسته های دروغین چریکی ایجاد میشدند که در جامه سربازان اردوی سرخ خانه ها را به اتش میکشیدند، مردم را می کشتند و غارت میکردند. در بدل تسلیم نمودن هر چریک فاشیستان به مردم شش هکتار زمین یا شش گاو و بیست بوتل مشروب وعده میدادند.

قوماندانی المان وفاداری وطنپرستان را درست ارزیابی نکرده بود. زمین و مشروب، چیزهای بسیار ناچیز بودند. وطن نهایت ارزشمند است. چریکان در تمام خاک اتحاد شوروی – در روسیه، بیلوروسیه، اوکراین، اطراف بالتیک و قفقاز فعالیت میکردند. در جنبش مقاومت ضد فاشیستی در خاک کشورهای دیگر در حدود ۴۰ هزار تبعه اتحاد شوروی شرکت داشتند. ارزش و مقیاس سهم عقب جبهه چریکی در پیروزی نهایت بزرگ است. ان را نه باید فراموش کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала